INTERVIEW | Sherry Majid, Sherry's Cosmetics



Shaheryar Majid (23), we mogen Sherry zeggen, studeert marketing aan AP Hogeschool. Vier jaar geleden kreeg hij de kans om een bedrijfje op de rand van een faillissement over te nemen. Samen met de drie medewerkers bouwde hij het verder uit tot een een goed draaiend B2B-bedrijf dat zich toespitst op de aankoop en distributie van etnische cosmeticaproducten uit het buitenland. Sherry’s Cosmetics levertvandaag succesvol skincare, haircare, hair pieces en andere schoonheidsaccessoires aan de detailhandel. En alsof dat nog niet genoeg is zou er volgende maand ook een eigen productlijn verschijnen. Meer dan voldoende voer dus voor een interessant interview met BAAS!


[BAAS] Dag Sherry. Vertel ons eens wat meer over het prille begin van jouw ondernemerscarrière. Het is allemaal heel kleinschalig begonnen toen ik nog op het middelbaar zat. Ik had van mijn ouders een spaarrekening gekregen en had gevraagd of ik die al mocht gebruiken. Zij reageerden positief en met dat geld huurde ik vervolgens een garagebox waarin ik allerlei bestellingen voor handelaars kon opslagen. Langzamerhand heb ik deze activiteiten kunnen uitbreiden. Tot ik aan het einde van het zesde middelbaar tien garageboxen in eigen beheer had. Van daaruit is mijn interesse voor ondernemen gegroeid.


[BAAS] Niet veel later heb je dan een klein bedrijfje overgenomen?

Klopt! Toen ik op mijn negentien jaar de gelegenheid kreeg om een noodlijdend bedrijf, toen nog onder de naam Oriental, over te nemen heb ik niet lang getwijfeld. Samen met de drie werknemers van het bedrijf heb ik dan een structuur uitgedacht om verder te kunnen groeien. Ondertussen hebben we met Sherry’s twee magazijnen, meer dan 250 merken en duizenden producten die we aankopen in het buitenland en hier verder verdelen over de detailhandel.

[BAAS] Heb je de behoefte aan producten voor zelfzorg zien stijgen door de huidige pandemie?

Ik heb geen grote invloed ondervonden. Globaal genomen is de vraag exact hetzelfde gebleven. Maar bij een tiental merken was er wel een sterke stijging omdat mensen tijdens de lockdown meer tijd hadden en meer zijn gaan focussen op natural hair. Het nadeel daarvan was dat er enorme tekorten waren! Momenteel is er voor de merken nog steeds veel tekort en krijgen we de bestellingen niet rond.


[BAAS] Je spreekt over twee magazijnen en tal van merken. Mogen we veronderstellen dat je niet alles alleen doet? Nee. Gelukkig niet meer. We zijn met Sherry’s de afgelopen vier jaar gegroeid van drie naar acht werknemers. [BAAS] Zijn dit allemaal jonge mensen zoals jij? Nee. Onze oudste collega is 56 jaar en heeft dan ook de meeste ervaring. Ons team bestaat uit een grote mix van leeftijden en diversiteit. Ik vind deze mix en variatie ook fijn.

[BAAS] Wat is jouw functie precies? Ik ben heel hands-on en heb een heel gevarieerd takenpakket. Tijd is een luxe die ik helaas niet meer heb. De meest tijd besteed ik aan het onderhandelen bij de aankoop van producten. Zelf ben ik niet meer continu met klanten bezig maar ik behandel wel hun klachten als die er zijn. Voor mijn Belgische leveranciers probeer ik één keer per maand tijd te maken en ik ben nog steeds de finale ‘check’ voor het goedkeuren van prijzen voor bepaalde klanten.


"Op mijn zeventien jaar vond ik dat ik nog fouten kon maken en was ik nog wat naïef. Ik wist niet wie mijn concurrenten waren en hoe ondernemen in elkaar zat. Door te groeien in mijn ondernemersrol heb ik hier nu wel een beter beeld van."

[BAAS] Kom je zelf uit een ondernemersnest? Ja! Ik heb dat van thuis uit meegekregen. Mijn hele familie bestaat uit ondernemers en ik wilde altijd iets voor mezelf doen. Op mijn zeventien jaar vond ik dat ik nog fouten kon maken en was ik nog wat naïef. Ik wist niet wie mijn concurrenten waren en hoe ondernemen in elkaar zat. Door te groeien in mijn ondernemersrol heb ik hier nu wel een beter beeld van. [BAAS] Op welke manier kan je je onderscheiden met Sherry’s? Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen manier van samenwerken. Daar focussen wij op. Wij willen een last en stress van kleine ondernemers wegnemen. Als je bijvoorbeeld een winkeltje hebt nemen wij de bezorgdheden rondstock en bestellingen over. Maar ook de grotere en professionelere klanten appreciëren onze flexibiliteit. Want wij passen ons aan, aan hun behoeftes en aan hun werkwijze. [BAAS] Moet je vaak onderhandelen met leveranciers en klanten over prijzen? Zeker en vast! Dat is bijna een dagelijkse hoofdpijn. (lacht) Je moet ook realistisch zijn en je kan onmogelijk je klanten korting blijven geven. Op een bepaald moment heb je grenzen die je moet stellen.

[BAAS] Jij hebt het statuut van student-ondernemer. Wat zijn de voordelen daarvan? Het statuut biedt enorm veel voordelen! Ik kan altijd aankloppen bij iemand als ik iets niet begrijp en er is altijd hulp. Vooral de vrijstelling van sociale lasten was heel belangrijk voor mij in het begin. Automatisch zorgt dit ervoor dat je meer vrijheid en minder zorgen hebt.


[BAAS] Alles loopt precies op rolletjes. Ben je ook gebotst op tegenslagen?

(lacht) Alles klinkt inderdaad heel ‘smooth’ maar ik ben zeker veel struikelblokken tegengekomen. Een gast van zeventien jaar die vertelt dat hij een groothandelaar is? Leveranciers en potentiële klanten willen je geen kansen geven en nemen je niet serieus. Het was echt hard werken en ik moest mijzelf heel hard bewijzen om aan te tonen dat ik niet zomaar een studentje ben.

Daarnaast was er ook veel concurrentie. Ik moest een goede afweging maken met welke leveranciers ik op langere termijn duurzaam wilde samenwerken. Momenteel zit ik ook met het probleem dat er heel veel bevoorrading door corona stilligt. Verder zou ik graaggoedkoper producten willen aankopen. Maar ik heb niet te klagen. Het gaat gelukkig nu al twee jaar heel goed en we hebben net ons beste jaar achter de rug. [BAAS] Hoe belangrijk is geld voor jou? Niet eigenlijk… Of toch niet meer. Als zeventienjarige was dat wel belangrijk. Maar de motivatie van geld was snel verdwenen. Je merkt dat ook aan de manier waarop we werken. Als groothandelaar bestaat één van onze strategieën eruit om kleine ondernemers te ondersteunen door kredietlijnen te geven. Wij willen andere ondernemers kunnen laten groeien. Wij hebben klanten die heel klein zijn begonnen met hun zaakje en nu al vijf grote zaken uitbaten. De loyaliteit ten opzichte van ons is nadien dan ook heel groot.

[BAAS] Ben jij ook actief op social media?

Daar ben ik heel slecht in! Ik denk dat, als ik vanaf het begin daarmee bezig zou geweest zijn, ik nu nog verder had kunnen staan. Het had sneller andere deuren kunnen openen.

[BAAS] Zijn er inspirerende personen in je omgeving of publieke figuren waar jij naar opkijkt? Steve Jobs! Vooral zijn manier van kijken naar design en dan meerbepaald naar wat de consument wel of niet wilt qua functionaliteit.