top of page

Entrepreneurial Essential: De lean start-up methode


De Lean start-up

De lean start-up is een principe dat gebruikt wordt om starters op een slimme manier hun idee te laten ontwikkelen. Het vertrekt vanuit de insteek om met zo weinig mogelijk investeringen zo snel mogelijk een concept af te toetsen op de markt. Heel concreet wil dat zeggen dat je met een draft van jouw product of dienst al heel vroeg in het proces naar de markt stapt om te onderzoeken of er vraag is naar wat je wil aanbieden.

Wanneer we dat in een concreet voorbeeld gieten, gaat dat als volgt. Stel, je wil een pizzaketen opstarten. In plaats van meteen panden op te kopen in alle grootsteden en die in te richten als restaurants, moet je eerst een cruciale vraag beantwoorden: vinden mensen jouw pizza’s lekker? Als niemand de pizza’s graag lust, dan weet je al relatief zeker dat je heel snel failliet zal gaan. Om die eerste vraag goed te kunnen beantwoorden moet je dus jouw product zo snel mogelijk naar de mensen brengen en ze laten proeven.

Volgens de lean-startup methode ga je nog niet te veel investeren bij deze eerste markttest. Het meest voor de hand liggende is dat je dus een tasting organiseert voor vrienden, familie, maar ook belangrijk, voor onbekenden. Dit gaat nog niet de pizza zijn met alles erop en eraan qua presentatie, maar de kern van de zaak is dat de smaak al goed moet zitten en moet lijken op wat je beoogt. Na deze tasting kan je met de input van de deelnemers dan aanpassingen maken aan jouw product. Het kan zijn dat de tasting positief verloopt en dat je weinig tot niets moet aanpassen aan het product. Aan de andere kant kan het ook zijn dat de pizza niet in de smaak valt. De kunst is om te blijven doorzetten en dit te blijven herhalen tot je met een product zit dat in de smaak valt bij de markt.

Op het einde van deze eerste stap ga je dan iets groter denken. Zo kan je bijvoorbeeld na een positieve tasting al eens experimenteren met bediening/inrichting/operations. Dit kan in foodtruck of in een pop-up. Hier zal je opnieuw tegen een aantal zaken lopen die je niet voorzien had en hier blijf je opnieuw de markt aftoetsen om te kijken of er vraag is en of het idee enigszins levensvatbaar is.

Zit dat goed? Dan kan je evolueren naar een vast pand en pas dan kan je een keten bouwen rond jouw concept. Het proces verloopt dus met kleine stapjes waarbij je steeds vanop een afstand moet evalueren of jouw concept goed loopt of niet en of je aanpassingen kan doen of jouw concept overboord moet gooien en opnieuw moet beginnen. Het volledige proces hierachter is gebaseerd op de build-measure-learn loop.

Wanneer we die in details bekijken, ziet die er zo uit:

Je start steeds bij het idee. Wanneer je een richting hebt van een idee (dus vooraleer je dit idee al hebt uitgewerkt) ga je meteen een stukje van dat idee bouwen. In het geval van onze pizzaketen is dat onze tastingavond. Met dat product, onze tasting, ga je meteen naar de markt om input te vragen. Deze input ga bijhouden ofwel meten en de data die je hieruit verkrijgt daaruit ga je leren om jouw idee verder aan te passen.

Bij alle stappen die we hebben genomen om van onze tasting naar een pizzaketen te komen doorlopen we deze loop volledig, als het nodig is zelfs meerdere keren per stap. En een goede ondernemer, die blijft gedurende zijn hele carrière de loop doorlopen om voeling te houden met de markt die bovendien continu verandert.

Dat is vaak de reden waarom grote spelers uit het verleden vandaag de dag uit het straatbeeld verdwenen zijn. Ze vergaten deze loop in acht te nemen en hielden zich vast aan successen van het verleden. Wanneer je als ondernemer vasthoudt aan de status quo en niet meer meegaat in een veranderende omgeving dan wordt je vaak verzwolgen door concurrenten of nieuwe alternatieven.

Waarom is het nu zo belangrijk om volgens het lean principe te werken?

1. Financieel risico

Door niet meteen al je kapitaal te investeren in een concept kan je jezelf behoeden voor een grote fout. Soms is het zo dat ondernemers denken dat een bepaald concept zal werken, maar dat de markt het tegendeel aangeeft. Door al je kapitaal te investeren zonder een voeling te hebben met die markt zet je jezelf in een financieel lastig parket, want als het niet aanslaat dan ben je al het geïnvesteerde geld kwijt.

2. Flexibel

De lean-startup is een methode waarbij je snel moet kunnen aanpassen wanneer je merkt dat iets niet werkt bij jouw doelgroep. Door stapsgewijs te evolueren en eerst klein te beginnen geef je jezelf de ruimte om jouw concept snel te kunnen veranderen als het niet werkt.

3. Vraag

En als laatste, werk je volgens deze methode? Dan weet je dat er altijd vraag zal zijn naar wat je aanbiedt als je uiteindelijk de markt opgaat met de uiteindelijke versie van jouw product/dienst.

Heb je vragen over dit onderwerp?

Stuur dan een mail naar nathalie.deschepper@voka.be.

 

De Entrepreneurial Essentials maken deel uit van het project TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE. Dit is een samenwerking tussen stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, VOKA - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, SINC & BAAS. Dit project kwam tot stand met de steun van EFRO & VLAIO.

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page