ENTREPRENEURIAL ESSENTIALS
VOOR STUDENTEN
ONDERNEMERSCHAP 4
GRAFISCHE EN DIGITALE MEDIA AP HOGESCHOOL
Tijdens het vak ‘ondernemerschap 4’ neemt Mathias Mallentjer de studenten mee op expeditie binnen de creatieve sector. Via 3 sessies komen studenten te weten wat het betekent om te ondernemen in de creatieve sector. De lessen gaan telkens door op relevante locaties binnen het Antwerps ecosysteem voor creatieve ondernemers.
LES 1 : De entrepreneurial mindset en de creatieve industrie.
LES 2 : Entrepreneurial essentials.
LES 3 : Business model canvas, toegepast binnen de creatieve industrie.
OPDRACHT : Teams zullen vervolgens een vraagstuk uitwerken. Ze kiezen de vraag zelf gebaseerd de gekozen categorie en het topic zoals vermeld in hun projectfiche. Dan worden alle vragen (en antwoorden) gebundeld in een gezamenlijke lijst met FAQ’s. Deze pagina maakt een deel uit van de website www.takeoffantwerp.be. Dat wil zeggen dat toekomstige ondernemers in de cratieve setor in Antwerpen de door GDM opgemaakte fiches als bron zullen gebruiken bij het opstarten van hun onderneming (initiatief).
Duiding criteria & overview feedback :
Hieronder volgen de beoordelingscriteria:
Inhoud
Zoals aangegeven zal het ingediende werkstuk deel uitmaken van een groter geheel. Het is cruciaal dat het team een gepast antwoord formuleert op de vraag die ze zelf kozen. De belangrijkste criteria zijn: wees volledig, correctheid (dubbelchecken), diepgang (echte informatie die er toe doet), … . Uiteraard willen we ons onderscheiden en is de toegevoegde waarde op het bestaande aanbod (case vergelijking) een belangrijk criterium.
Structuur
Elk werkstuk bevat
- een korte introductie. In deze introductie krijgt de lezer het antwoord op de bijhorende vraag.
- Vervolgens worden er enkele items toegevoegd om het antwoord kracht bij te zetten.
- Elke groep heeft vooraf aangegeven wat ze zullen toevoegen. Dit kan een mix zijn van o.a. videocontent, interviews, doorverwijzing naar het veld, overzicht van tools, een zelftest, een checklist, … . Dit resulteert in een combinatie van de hiervoor vermelde mogelijkheden. Indien er een origineel idee binnen een groep leeft, kan dat uiteraard ook toegevoegd worden indien relevant.
- Het is belangrijk dat alle afzonderlijke onderdelen een logisch geheel vormen.
Taalkundig
De studenten schrijven volgens de regels van de kunst. Zinnen worden dus correct opgebouwd. De tekst is begrijpbaar. Uiteraard wordt er ook rekening gehouden met spelling en grammatica. De spellcheck en laten nalezen doen wonderen!
Permanente evaluatie
Verschillende parameters rond permanente evaluatie zullen in rekening gebracht worden bij de beoordeling. Dit omvat o.a. onderstaande punten
- aanwezigheid,
- (tijdig)indiening infofiche,
- teamwerking (via een peer review)
- gebruik maken van het (electronisch) contactmoment
- verwerken van de feedback in de finale tekst
- het (tijdig) indienen van het finale groepswerk
In deze “andere” tijden is communicatie essentieel, zowel tussen jullie als teamgenoten (wie doet wat tegen wanneer), als met de begeleiding van dit project. Neem dus initiatief, wees creatief en in geval van twijfel, vraag om advies.
Op basis van jullie ingediende projectfiche krijgen jullie nu asap feedback om je op te baseren en verder te werken aan het welslagen van deze boeiende opdracht rond professionaliseren en ondernemen.
Alle succes met jullie ongetwijfeld creatieve ideeën!
Mathias Mallentjer
​
OVERZICHT VAN DE TOPICS (per team) :
​
Groep 1 : Wanneer heb je een creatief idee & hoe kan je dat beschermen?
Groep 2 : Een eerste deal : waar moet je op letten?
Groep 3 : xxxx
Groep 4 : Gestart in de creatieve sector? Hoe blijf je relevant en up to date?
Groep 5 : Hoe start je op als zelfstandige?
Groep 7 : Waarom starten als zelfstandige in de creatieve sector?
Groep 8 : Hoe positioneert de creatieve sector zich in de vlaamse industrie?
Groep 9 : Starten als student - zelfstandige in de creatieve sector.
Groep 10 : Wat zijn de grootste valkuilen voor beginnende ondernemers in de Vlaamse creatieve sector?
Groep 11 : Keuze businessmodel.
Groep 12 : Hoe bepaal je de juiste prijs?
Groep 13 : Ben jij klaar voor je eerste deal?
Groep 14 : Hoe speel je het veilig ?
Groep 15 : Hoe blijf je up to date ?
Groep 16 : Hoe overleef je het eerste jaar in de creatieve sector?
Groep 17 : Hoe zet je veilig en succesvol je eerste stappen in de creatieve sector?
Groep 18 : Hoe plug je in ?
Groep 19 : Wat zijn de do’s en don’ts voor je eerste stappen als ondernemend grafisch ontwerper?
Groep 20 : Welke meerwaarde zou crowdfunding kunnen bieden aan mijn idee?
Groep 21 : Waarom zou je aan crowdfunding doen?
Groep 22 : Hoe werf je je eigen klant?
Groep 23 : Hoe bouw je verder aan je merk?
Groep 24 : Hoe ga je om met je eerste deal?
Groep 25 : Hoe ga je om met je eerste deal?
Laatste update
Deadline 1 mei 2020
Jullie kunnen indienen via volgende link :
https://forms.monday.com/forms/8cbe4886e7bf062b93946cecc0af6a85
Schrijfassistent Nederlands
Typeform overzetten ?
​
Stuur een mail naar support@typeform.zendesk.com met de vraag :
​
"Can you please transfer a copy of my type form (ID - nr nog toevoegen) to the account of Production Office BVBA (mathias@productionoffice.be).
Thank you! "
Don't Read This Book (time management)
Auteur: Donald Roos

Uitgever: BIS Publishers B.V.
Engels Paperback
9789063694234
Druk: 1 september 2016 160 pagina's
​
Don't Buy This Book (entrepreneurship)
Auteur: Donald Roos Anne de Bruijn

Uitgever: BIS Publishers
Engels Paperback
9789063695378
Druk: 1 februari 2020 160 pagina's
​
The Essential Guide to Business for Artists and Designers (Essential Guides) Paperback – 28 Nov 2019
by Alison Branagan (Author)
​
Presentatie 23 april 2020 (extra les)
​
​
TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE is een samenwerking tussen stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen,
AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, BAAS, SINC & VOKA. Met de steun van EFRO en VLAIO.