SITUERING
Ondernemend hoger onderwijs.
Hoger onderwijs staat onder druk om studenten voor te bereiden op een leefwereld die meer en meer gekenmerkt wordt door ingrijpende veranderingen en complexiteit. Een diploma hoger onderwijs is niet langer een voucher voor een levenslange tewerkstelling maar eerder een toegangsticket tot een mondiale arbeidsmarkt.
Het is in dit kader dat diverse programma’s en acties om ondernemingszin en ondernemerschap te promoten worden gesitueerd.

The Oslo Agenda for Entrepreneurship Education in Europe (2006)
Basis voor latere acties.
Deze agenda is het resultaat van de internationale conferentie "Entrepreneurship Education in Europe: Fostering Entrepreneurial Mindsets through Education and Learning". Dit was een initiatief van de Europese Commissie en vond plaats in Oslo op 26 en 27 oktober 2006.

Entrepreneurship Competence Framework – ENTRECOMP (2016)
Competenties met leerdoelstellingen
Het Entrepreneurship Competence Framework (EntreComp) van de Europese Commissie brengt 15 ondernemerscompetenties onder in 3 domeinen (zie figuur hieronder). Het bevat tevens 400 learning outcomes, verspreid over acht niveaus.

Wijzigingen van de Codex Hoger Onderwijs (2019)
met o.a. 'ondernemend handelen’ als een transversale Sleutelcompetentie
In deze wijziging zal ‘ondernemend handelen’ als een transversale Sleutelcompetentie worden toegevoegd aan de te realiseren competenties. Ondernemer wordt als mogelijke carrièrekeuze aanzien voor alle studenten die afstuderen aan het hoger onderwijs.