< Terug naar overzicht

BEST PRACTICES

OMSCHRIJVING

 

Bachelorproef De pre-internationalisatie fase van KMOs

De algemene vraag die in dit onderzoek gesteld wordt, is volgende: De pre-internationalisatie fase van KMO’s: Welke persoonlijkheidskenmerken zetten ondernemers aan om te internationaliseren? Hierbij wordt volgende indeling gehanteerd:

- Welke factoren hebben een invloed op de internationalisatiebeslissing?

- Welke persoonlijkheid is kenmerkend voor ondernemers die kiezen om te internationaliseren?
A. Risico-aversie
B. Herkennen van opportuniteiten
C. Netwerk
D. Buitenlandse ervaring
E. Rationeel en politiek gedrag
F. Cultuur

TOOLS

GEGEVENS

 

Opleiding

Onderwijsinstelling

 

Soort project

Contactpersoon

 

Contactpersoon

 

LESSONS

LEARNED

 

Conclusie

Een ondernemer zal kiezen voor internationaliseren om (1) de bedrijfsactiviteit te optimaliseren met daarbij het oog op winstmaximalisatie. Daarnaast zorgt internationaliseren ervoor dat de onderneming (2) niet aan productdiversificatie hoeft te doen. Er wordt op deze manier gekozen voor marktuitbreiding. Ook zorgt een uitwijking naar de internationale markt ervoor dat (3) vraagschokken in een bepaald gebied minder risicovol zijn voor de onderneming doordat deze in meer gebieden actief is.

ALGEMEEN

 

Kernwoorden

Partners

Doelgroep

TAKEOFFANTWERP is sinds 2014 een werking én een plek waar studenten hun ondernemingsvaardigheden kunnen ontwikkelen. 

Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en SINC.

TAKEOFFANTWERP

PARTNERS

KERNACTIVITEITEN

INFORMATIE