ARTS.inc_ RECAP



Starten als ondernemer roept vaak heel wat vragen op, en als starter in de creatieve sector is het nog net dat tikkeltje uitdagender. Want hoe moet je dat juist doen, starten? Hoe bepaal je een prijs voor je werk? En hoe kan je groeien als creatieveling? Tijdens ARTS.inc in Ampere werden inspirerende sprekers en jonge ondernemers uit de creatieve sector samengebracht om kennis en ervaring uit te wisselen. Kon je er niet bij zijn? Geen zorgen: je vindt enkele highlights hier terug.

Intro

Mathias Mallentjer van creatief bureau Production Office onthaalde het enthousiaste publiek in Ampere met veel goesting. Om te beginnen haalde hij enkele opvallende cijfers aan:

· De creatieve sector is in Vlaanderen alleen al verantwoordelijk voor 187.000 jobs.

· 60.000 zelfstandigen zijn actief in de creatieve industrie.

· De Vlaamse creatieve sector representeert een bruto waarde van 14 miljard euro.


Mathias draagt zelf zijn steentje hieraan bij. Gestart als student-ondernemer is hij intussen een rot in het vak, met een creatief bureau gespecialiseerd in partnerships. Hij beschouwt creativiteit als zijn basisgrondstof die in verschillende sectoren nodig is. Om ‘de creatieve industrie’ wat concreter te maken, nam Mathias een case mee: die van de wedstrijd rond de boekenruilkastjes van de NMBS. Het wedstrijdreglement hiervan was allesbehalve creatievelingvriendelijk.


Hij gaf aan de hand van deze case enkele basisregels voor creatievelingen mee:

1. Weet goed wat creativiteit waard is;

2. Valoriseer je creativiteit;

3. Weet wat je doet (er is een creative crime scene);

4. Bescherm je werk als het nodig is;

5. Beslis, maak je eigen weloverwogen keuzes.


En, zo voegde Mathias eraan toe, laat je niet verblinden door de aantrekkelijkheid van een grote naam – want zoals je kon zien, was die in dit geval het absoluut niet waard.


Fireside Chat met Creative Belgium



Isabel Van den Broek kreeg tranen in haar ogen toen ze over de wedstrijd van de NMBS hoorde. Ze wees iedereen in Ampere erop dat er een charter bestaat waarmee je je als creatieve ondernemer kan wapenen, dat je kan terugvinden op de website van Flanders DC. Ook haar bedrijf, Creative Belgium nv, ondertekende dat charter. Creative Belgium is een non-profitorganisatie dat creativiteit in een commerciële context ondersteunt en vooral aansluiting kent bij de reclamewereld. Elk jaar bekronen ze ook het beste werk uit die wereld, en dat is moeilijk kiezen, want wij Belgen zijn objectief gezien erg goed in creativiteit.


Isabel nam enkele cases mee naar ARTS.inc die voor haar op en top Belgisch zijn, dat wil zeggen: van hoge kwaliteit, maar gemaakt met weinig middelen. Haar eerste voorbeeld was een klassieke tv-spot van Jules die zijn hoge productiewaarde dankt aan het perfecte spel met de tijdsgeest. Het tweede voorbeeld was een fotocampagne van McDonald’s: foto’s van kinderen die vanuit de auto het gekende gele logo zien. Het laat volgens Isabelle zien dat je met pure creativiteit, niets meer, alles kan bereiken. Het laatste voorbeeld was een video voor StuBru, door Isabel liefdevol ‘de lebberspot’ genoemd. Ook dit was geen dure spot, maar wel to the point. Al deze beelden tonen aan dat wij Belgen ook grootse dingen kunnen doen met weinig middelen.

Je inschrijven voor de creatieve sessies georganiseerd door Creative Belgium kan hier.

Intellectual properties by Cresco

Cresco advocaten zijn gevestigd in Antwerpen en richten zich voornamelijk op student-ondernemers of jonge ondernemers. Het onderscheid in intellectuele rechten is voor deze doelgroep niet altijd zo gemakkelijk te maken. Het is daarom dat ze bij Cresco ervoor gekozen hebben een introductie te geven in IP.


Onze gastspreker Olivier Van Raemdonck gaf enkele concrete tips mee op IP-vlak.

1. Laat nooit zien wat je ontwikkeld hebt zonder een geheimhoudingsovereenkomst of NDA te tekenen.

2. Onderscheid altijd in een overeenkomst wat je specifiek voor de klant maakt en wat niet.

3. Let ook op met licenties: denk erover na hoe je dit het beste inplant, want zo creëer je je eigen markt.

4. Wanneer je gratis opensourcesoftware gebruikt, lees dan eerst goed de gebruiksvoorwaarden.

5. Je merk kan je enkel registreren binnen de productsklasse waarin dat merk hoort. Zet zeker voor jezelf ook reminders wanneer iets moet vernieuwd of verlengd worden.

6. Spreek mensen aan die jouw ontwerpen kopiëren om verwatering van je eigen merk te voorkomen.

7. Lees de algemene voorwaarden van een partner voor je die accepteert.

8. Zorg ervoor dat je de inspraak in je eigen bedrijf niet verliest.

9. Reageer ondubbelzinnig, duidelijk en gemotiveerd wanneer een factuur niet beantwoordt aan je verwachtingen.