top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ EEN EVENT IN DE STIJL VAN JE ONDERNEMING ORGANISEREN



Margo Mathys – die bij Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland voornamelijk student-ondernemers begeleidt – zal in deze podcastaflevering de touwtjes in handen nemen. Max Lüdmann en Lou de Laet, de jongens achter Offline, stellen zichzelf voor. Zij willen met hun start-up meer inzetten op het organiseren van events zonder hierbij uit het oog te verliezen waar hun bedrijf voor staat. Ze stellen enkele gerichte vragen aan twee andere Antwerpse ondernemers: Tomas Schippers van One Of A Kind Events en Andrea Paolini van Density by Horeca Partners.


Lou: “Offline bestaat ondertussen al een goed half jaar. We hebben in die tijd al een mooi parcours afgelegd.”



Max: “We zijn met Offline gestart omdat veel mensen gefocust zijn op het digitale en niet meer echt genieten van het mooie dat onze wereld te bieden heeft. De focus ligt nu jammer genoeg op hoe je er digitaal uitziet en niet meer op de leuke dingen die je kan doen. Hier wilden wij iets aan doen. We begonnen met een kledingcollectie om Offline kenbaar te maken bij het brede publiek. Verder willen we ons concept uitwerken door events te organiseren. We hebben een zomerbar in het Antwerpse Steen op poten gezet. Veel mensen komen ernaartoe voor ons concept, maar we krijgen ook wel eens onwetende toeristen over de vloer. Wanneer we deze mensen dan op hun gsm bezig zien, spreken we hen daar zeker op aan. Op onze bordjes staat: ‘No Wi-Fi here, talk to each other’.”



Lou: “Wij vragen ons af hoe we nog beter evenementen kunnen organiseren in de stad en daarbuiten, waarbij we de boodschap kunnen meegeven ‘leg je gsm weg en geniet van het moment’. Hoe organiseer je dus een event in de stijl van je onderneming?”


Andrea: “Bij een merk – of een brand – is vooral de perceptie die je wil creëren bij je doelpubliek belangrijk. Wie zijn jullie en welk gevoel willen jullie dat gasten op jullie evenementen hebben?”


Lou: “We willen de uitstraling van rust brengen en mensen laten genieten van het moment.”


Max: “We vinden het belangrijk dat iedereen welkom is en bij ons terecht kan. We willen dus toegankelijk zijn, daarom maken we ook onze prijzen niet te duur.”


Andrea: “Dat zijn jullie kernwaarden: rust, toegankelijkheid of inclusie, en het offline samenzijn. Hierrond wil je je evenement of je volledige merk gaan opzetten: alles moet inhaken op die kernwaarden. Ga heel concreet en werk rond drie of vier basiskernwaarden. Dit is de meest laagdrempelige manier om een brand uit te werken. Je kijkt naar je eigen DNA, maar je kijkt ook naar wie je ideale doelgroep is. Wie wil je hiermee bereiken? Zijn dat de toeristen die in jullie zomerbar komen of zijn dat de jongeren uit het Antwerpse die zo de weg naar jullie zomerbar vinden?”


Max: “We hebben een erg gevarieerde doelgroep: zowel jongeren, werkende mensen als gepensioneerden. Het is moeilijk om te segmenteren als je weet dat iedereen toch wel eens naar je toe komt.”



Andrea: “Branding gaat echt over het proces om die perceptie te creëren. Het is belangrijk om hier bewuste keuzes in te maken. Het is een mooi idee om iedereen welkom te willen heten, maar tegelijkertijd is dit ook een grote valkuil. Het is vooral door te bepalen wie jullie het liefst hebben, dat jullie de ervaring voor die personen kunnen optimaliseren. Je kan dan je merk gaan uitwerken door de juiste woorden te gebruiken, maar ook door na te denken over de visuele identiteit, grafische elementen en het interieur. Het zijn die gasten die jullie vijf sterren zullen geven, mond-aan-mond-reclame zullen maken en telkens terug zullen komen. De andere gasten die wel welkom zijn maar misschien niet volledig passen binnen jullie concept, doen dit niet omdat deze ervaring niet volledig op hun maat gemaakt werd. Wie hadden jullie als doelgroep voor ogen toen jullie startten?”


Max: “Jongeren zijn natuurlijk de mensen die het meest op hun gsm bezig zijn, maar de iets oudere mensen appreciëren het meer om offline van het leven te genieten. We zijn hier nog niet volledig uit.”


Andrea: “Dit is een proces, je gaat dit moeten aanvoelen. Met wie heb je het liefste te doen? Wie spendeert er meer en aan wie kunnen jullie dus het meeste verdienen? Maak hier een bewuste keuze in. Denk ook procesmatig na over branding: ga bijvoorbeeld elk kwartaal eens na of jullie nog op punt zitten wat betreft het merk dat jullie voor ogen hebben. Zo hou je het laagdrempelig en wordt het geen grote investering – niet van tijd en niet op financieel vlak.”


Margo: “Hebben jullie al nagedacht over de stijl waarin jullie events willen opzetten?”


Max: “We dienden al enkele aanvragen in om evenementen te organiseren. We hebben al gemerkt dat toestemming krijgen van de stad Antwerpen niet altijd even gemakkelijk is.”


Tomas: “Op openbaar domein is dit inderdaad helaas niet gemakkelijk. Als het geen betalend event wordt, moet het wel mogelijk zijn om de aanvragen tijdig goedgekeurd te krijgen. Je kan natuurlijk gemakkelijker terecht op geprivatiseerde locaties. Dit kan een restaurant zijn, een bar met een mooie tuin of een kasteel. Je moet hier dan wel de afweging maken of je bereid bent om er wat geld aan te besteden. Het volgende waar jullie over moeten nadenken is het conceptuele luik. Je hebt bijvoorbeeld evenementen waar bezoekers hun gsm moeten afgeven voor ze binnen mogen.”


Lou: “We hebben hier zeker ideeën voor, maar kapitaal is meestal ons probleem. We zijn startende ondernemers en we moeten nog vaak roeien met de riemen die we hebben. Dit maakt het ook wel leuk en uitdagend om telkens opnieuw na te denken over wat wel haalbaar is. Zo wilden we bijvoorbeeld een stoorzender plaatsen, maar dit is helaas niet mogelijk.”



Tomas: “Elk event wordt met een bepaalde boodschap op touw gezet, zowel publieke events als bedrijfsevenementen. Wanneer een event achteraf overlopen wordt, wordt dit vaak vergeten. Dan wordt er snel enkel gepraat over het aantal bezoekers en de omzet. Zeker als je een tweede editie van je evenement gaat inrichten, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Je denkt dan bijvoorbeeld na over hoe je de volgende keer nog meer gsm’s kan mijden of hoe je een kleinere circulatie van beelden op sociale media krijgt. Dit gaat zorgen voor een grote sprong: een nóg beter evenement met een duidelijker concept. Je gaat tijdens je eerste evenementen sowieso fouten maken, hier moet je niet bang voor zijn. Zolang je dit achteraf bespreekt, ga je eruit leren.”


Max: “We hebben geen sociale media, geen website of webshop. Als we nu evenementen organiseren, hoe krijgen we de nodige informatie dan bij het brede publiek?”



Andrea: “Onderzoek wie je ideale doelgroep is en waar deze doelgroep actief is. Offline kanalen zoals advertenties in een magazine zijn vaak wat prijziger en je verkwist hier misschien ook wel veel budget mee. Zijn er fysieke plaatsen waar je je doelgroep kan bereiken en kan je daar gaan adverteren? Een belangrijke vraag om te stellen is of jullie offline zijn, of anti-online. Is het omdat jullie dit idee van het offline zijn hebben, dat jullie ook automatisch geen online kanalen mogen gebruiken? Is online verboden voor jullie? Jullie doelgroep is hopelijk graag offline, maar dit wil niet zeggen dat ze allemaal ook anti-online zijn. Dit is in mijn ogen wel een belangrijke nuance om te maken.”


Tomas: “Het is natuurlijk ook zo dat je wel mensen met sociale media kan gebruiken om jullie merk te verspreiden, ook al hebben jullie zelf geen sociale media. Zo blijf je trouw aan je eigen concept, maar maak je wel gebruik van de voordelen van sociale media doordat er bijvoorbeeld beelden van je evenement verspreid worden.”


Andrea: “Anders wordt het bijna radicaal. Dit kan naar branding toe leuk zijn, maar je creëert natuurlijk ook een drempel. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat er geen opnames gemaakt mogen worden tijdens een evenement door de camera’s van gsm’s af te plakken. Tegelijkertijd kan je het dan wel mogelijk maken om voor één bonnetje een foto door een fotograaf te laten maken die je achteraf in je mailbox krijgt als aandenken. Zeker naar marketing toe, denk ik dat dit nodig is. Het is ook echt belangrijk om jullie verhaal op de juiste manier te vertellen en de juiste tone of voice te gebruiken die ook echt wel radicaal mag zijn. Zo kan je bijvoorbeeld op je website zetten dat je enkel een website hebt omdat het noodzakelijk is: ‘We don’t like this website, but we need it’.”


Lou: “Wanneer je een samenwerking aangaat om een evenement te organiseren, hoe pak je dit dan het beste aan zonder je eigen concept en waarden uit het oog te verliezen?”


Andrea: “Het is belangrijk om te kijken of de twee verhalen verenigbaar zijn. Op vlak van branding is het de bedoeling dat jullie op elkaar kunnen inhaken en elkaars verhaal kunnen versterken. Jullie moeten te weten komen wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.”


Tomas: “Je kan best nadenken over manieren waarop je een mogelijke partner zichtbaarheid kan geven tijdens een event alvorens je op zoek gaat naar een partner. Je zoekt een partner die perfect in jouw thema past. De partners financieren vaak hun stand op jouw event, waardoor je weer wat meer budget over hebt om bijvoorbeeld aan offline marketing te doen.”



“Branding is het gevoel of de perceptie die je bij je publiek wil creëren. Daarvoor zijn je kernwaarden erg belangrijk, maar je moet ook weten wie je doelgroep exact is. Achteraf ga je best nog eens controleren of je je doel bereikt hebt of misschien nog wat moet bijsturen.”

- Margo Mathys


______________________


TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Logo's VLAIO en TAKEOFFANTWERP


Recente blogposts

Alles weergeven

留言


bottom of page