top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ MARKETING


In deze podcastaflevering verwelkomen we Jolein Van Eyck als gastvrouw. Zij is als startersadviseur bij VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland de ultieme persoon om onze drie gasten te ontvangen. Als eerste aan tafel komt Andrea Paolini, brand designer. Hij richtte Density by Horeca partners op, waarmee hij de merken en merkstrategieën van horecazaken verzorgt. De twee andere gasten vertegenwoordigen eigenlijk een trio, dat aan de basis ligt van De virtuele mens: Stefanie Matthys en Anthony Longo.


Jolein: “Aan de basis van deze podcast ligt een open vraag die we vandaag gaan proberen te beantwoorden. Leggen jullie even uit wat deze vraag is?”


Anthony en Stefanie: “De virtuele mens is een community die op zoek gaat naar manieren om bewust om te gaan met digitalisering. Het probleem is dat er veel onrust heerst over wat digitalisering met ons doet en over wat wij kunnen doen om onze autonomie te houden en de controle niet te verliezen. We willen met de virtuele mens evenementen, gespreksavonden en workshops organiseren, maar ook aan sensibilisering doen. Aangezien wij drie filosofen zijn, weten we niets over marketing. Hoe kunnen wij ons publiek bereiken?”


Andrea: “Branding, marketing en communicatie zijn termen die allemaal door elkaar gebruikt worden. Branding is een emotionele connectie met je doelpubliek maken. Marketing is die connectie onderhouden. Nadien komt er idealiter een wisselwerking tussen branding en marketing.”


Jolein: “Dit is wel een proces dat tijd en aandacht vergt; je gaat ook niet zomaar vrienden worden met een vreemde op straat.”


Anthony: “Voorlopig hebben we wel een Facebookpagina, Instagrampagina en website die we proberen vullen met content. We hebben ook een nieuwsbrief met 160 abonnees. Daar zijn we wel al trots op.”


Andrea: “Goed zo. Ik weet nu wel wat je wil gaan doen, maar niet waarom. Over de ‘why’ hebben we het nog niet gehad. Waarom zou het publiek erom geven wat jullie doen?”


Stefanie: “Ik merk dat mijn relatie met mijn telefoon moeilijk verloopt, de apps de overhand nemen en mij weerhouden van de dingen die ik moet doen. Dan zit je in een negatieve spiraal. Door mijn studie wist ik wat daar achter zat, dus wilde ik aan de alarmbel trekken: technologie is niet slecht, maar we moeten een manier vinden om om te gaan met de druk die dit met zich meebrengt. De virtuele mens zorgt dan eigenlijk voor een plek om de onrust weg te nemen.”



Anthony: “Nu we weten wat we willen doen, dat gerealiseerd hebben en mensen op weg kunnen helpen, kijken we naar het volgende: een samenwerking met een partner om een evenement te kunnen organiseren. Iets anders is dat we een keer in the picture willen komen per jaar over een bepaald thema.”


Andrea: “Branding gaat niet over jullie, maar over jullie publiek. Essentieel is dus weten wie jullie doelpubliek is.”


Anthony: “We zitten zelf in onze doelgroep: mensen van 18 tot 30 jaar. Vanaf 18 jaar wordt je zelfbewustzijn groter en begin je, naast alle verantwoordelijkheden die je opneemt, ook de problemen ervan in te zien. Daarom hebben we voor deze doelgroep gekozen.”


Jolein: “Er zijn erg veel lagen in de doelgroep die je noemt. Praten met je doelgroep is daarom essentieel.”



Andrea: “Nu je weet wat je doelgroep typeert, weet je ook welke kenmerken je kan gebruiken in jullie communicatie. Je zou eigenlijk best een customer journey maken. Een customer journey wordt binnen marketing gebruikt om te zien hoe je je klanten kan benaderen en echte fans van je merk kan maken. Dit proces verloopt in stappen.

Stap 1: gewaarwording: de virtuele mens bestaat,

Stap 2: overweging, misschien is dit iets voor mij,

Stap 3: conversie, het is gebeurd, tot klant maken,

Stap 4: vriendschap: je klanten zijn tevreden,

Stap 5: je klanten zijn ambassadeurs van je merk geworden.


Als je je doelgroep gaat segmenteren is het gemakkelijker om ze te bereiken. In plaats van heel algemeen een leeftijdscategorie van 18 tot 30 jaar te kiezen, kies je bijvoorbeeld vrouwen tussen 18 en 30 die te veel op Instagram zitten en daar vanaf willen. Waar zit hun probleem? Wat is hun wens? Wat kunnen jullie bieden? En hoe ga je dat aanpakken? Door concreet in detail te gaan wordt het bepalen van jullie manier van communicatie beter.”

Stefanie: “Thought leaders en experts worden binnen onze thema’s is iets dat we echt willen doen, maar dat brengt ook wat risico’s met zich mee. Als je je als expert opstelt kan je heel wat tegenwind krijgen. Hoe durf je op je bek te gaan?”


Anthony: “We zien onszelf meer als gids dan als expert.”


Andrea: “Gewoon beginnen. Waar je last van hebt is imposter syndrome. Wie zijn dan de mensen die het beter weten? Het is niet omdat er nog experts zijn met meer naam dan jullie, dat jullie geen experts zijn. De Beatles zijn ook maar begonnen met 1 liedje voor ze de wereld konden veroveren. Het imposter syndrome is natuurlijk, iedereen heeft er last van. Jullie zijn er niet alleen mee. En zodra je de klik maakt dat je weet dat iedereen onzekerheden heeft, gaat het vlotter.”


Anthony: “Dat was de motivational speech die we nodig hadden.”

Stefanie: “Onze instagrampagina is ook wat te informatief. Moeten we onze content persoonlijk maken? Zou dat voor ons werken?”


Andrea: “Als je start vanuit de ‘why’, komt de content vanzelf en dan wordt die ook meer inspirerend. Als je enkel ‘what’ als starter neemt, krijg je drogere content. Het persoonlijk verhaal kan zeker, maar het moet wel relevant zijn.”


Jolein: “Feiten worden zelden onthouden, maar verhalen zorgen ervoor dat mensen zich ergens aan binden. Een goeie afwisseling tussen drie soorten content: educate, engage (herkenning) en excite (call to action) is ideaal. Maar vergeet het doel niet: wat is je boodschap aan je publiek?”


_De gouden starterstips van Andrea en de virtuele mens


Andrea: “Tip aan alle starters: start gewoon. Waarom wachten op marketing en andere assets als je gewoon al kan starten?”


Stefanie en Anthony: “Hou de fun erin. Word geen blaaskaak die zichzelf te serieus neemt, maar gebruik ook humor. Als je iets misgaat, lach er dan mee.”



______________________

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen



0 opmerkingen

Comments


bottom of page