Het ecosysteem dat jou als Antwerpse student-ondernemer ondersteunt [slotshow KICKOFFDAYS 7 oktober]


Tom De Cock was al erg verdrietig toen hij besefte dat er slechts één dag overblijft van deze KICKOFFDAYS, maar verloor er gelukkig zijn enthousiasme niet om. Ook op de herfstige woensdagavond van 7 oktober 2020 stelde hij weer enkele inspirerende ondernemers aan ons voor.


Luca Separovic en Joren Vervoort | Velusta

De eerste gasten die plaats namen in de outdoor living van Tom waren Luca Separovic en Joren Vervoort van Velusta. Velusta organiseert op dit moment een crowdfunding via Kickstarter voor een wel zeer speciale koersbroek. De PROTEC 1 is een broek met ingebouwde bescherming. “Twee van onze mede-oprichters hebben op hoog niveau gekoerst. Ze staan nog vol met littekens en weten te vertellen dat de nazorg van het soort wondes dat je aan een serieuze val overhoudt ook heel pijnlijk is. Onze broek vangt de impact van een val op en vermijdt wonden en schaafwonden. Hij kan zo heel wat pijn vermijden.” De crowdfunding had als doel € 5.000 op te halen, maar met nog een maand te gaan staat de teller al op € 6.600. “Dat komt goed uit, dan kunnen we aan de ontwikkeling van t-shirts met bescherming beginnen.”

De heren hebben nochtans geen opleiding in de textielwereld achter de rug: alle vier de oprichters van Velusta zijn ingenieur in de bouwkunde. Toch wisten ze de juiste mensen te contacteren en zo de geschikte expertise te verzamelen. En dat het werkt, is duidelijk: ook van andere sporten kwamen er signalen van interesse.

De ambitie zit er goed in bij Velusta: “We willen ons meten met de Castelli’s van deze wereld. We willen een eigen webshop en samenwerkingen met winkels om onze kledinglijn te verkopen.” En dan te bedenken dat ze twee jaar geleden nog een opleiding volgden bij VOKA over het opstarten van een crowdfundingcampagne. Door de steun van TAKEOFFANTWERP_, SINC en VOKA staan ze waar ze nu staan. Samengevat door presentator Tom De Cock: “Binnenkort mag Wout Van Aert eens goed in jullie broek zitten.”


ONDERNEMINGSTIP VAN LUCA EN JOREN:

“We wisten niet hoe we ons idee konden verwezenlijken. Even leek het alsof het bij een idee zou blijven. Maar we besloten om gewoon heel veel mensen te contacteren, te netwerken en toen kwamen we vanzelf bij de juiste mensen uit. Je moet zelfvertrouwen hebben. Just do it!”

Taha Riani | Allyens

De volgende gast was een vertrouwd gezicht bij TAKEOFFANTWERP: Taha Riani van Allyens. Zijn communicatiebureau, gespecialiseerd in inclusieve marketing, kan je kennen van de campagnes voor onder andere Unilever, Colruyt en Henkel. Hij is blij te zien dat het ecosysteem in Antwerpen zo geëvolueerd is: “Toen ik startte, was er niet veel ondersteuning. Mijn school wist zelfs niet wat het statuut student-ondernemer was. Ik heb veel grote fouten gemaakt en heb hard moeten werken. Van de huidige steun kan ik alleen maar zeggen: profiteer ervan.”

Taha is al sinds zijn twintigste bezig met Allyens. In 2018 stond hij nog samen met zijn zakenpartner in de Forbes-lijst van meest invloedrijke mensen onder de dertig in Europa. “Dat was vooral een reality check eigenlijk. Ik dacht meteen: ‘Shit, ik moet die en die klant nog bellen, ik moet nog harder mijn best doen, amai we hebben nog heel veel werk.’ Ik besefte pas wat voor een serieuze mijlpaal het was omdat andere mensen het mij zeiden.”

Toen Taha’s zakenpartner besliste een andere weg te kiezen was dat emotioneel heel zwaar. Maar Taha liet zich niet kisten: “Ik geloof in wat ik heb verwezenlijkt en dat ik sterk werk lever. Setbacks zijn de momenten waarop je beseft dat je aan het ondernemen bent. Het hoort erbij.”


ONDERNEMINGSTIP VAN TAHA:

“Fake it till you make it is een veelgehoord advies, maar ik wil dat graag aanvullen met ‘and make it!’. Neem de verantwoordelijkheid die op je af komt.”

Amad Sabimbona

Tom nodigde na dit groepsgesprek een geboeide bezoeker uit in de bus. Hij heet Amad en is geen student in Antwerpen. Meer zelfs, hij is eigenlijk van plan om in Brussel te gaan studeren. Toch zit hij iedere dag van de KICKOFFDAYS trouw in het publiek. “Een vriend van me bracht me mee omdat ik graag wil ondernemen. Ik wil Antwerp Root Productions, of ARP, oprichten: een productiehuis dat werkt met lokale artiesten.” Dit evenement vindt Amad fantastisch. Er is hem dan ook veel bijgebleven. “Het begon al met de dag rond studeren en ondernemen, het geven van de basis info voor start-ups. Ik heb nooit een economische richting op school gedaan, dus het programma vulde veel gaten in mijn kennis. En dan had ik ook nog de kans om te netwerken met mensen die me veel bruikbare tips gaven!”

Het is duidelijk: Amad is wakker geschrokken door naar het event te komen. “Studeren en ondernemen lijkt me in Antwerpen heel goed ondersteund door het ecosysteem … Misschien moet ik toch maar in Antwerpen komen studeren?”