top of page

Ondernemen uit liefde voor het ambacht – Johanna Hermans neemt ons mee in haar verhaal

STARTERSSESSIE 2024



Johanna Hermans is samen met haar vriend Wannes Pelsmakers zaakvoerder van hosanna. Johanna is een eigentijdse glazenier en volgde de opleiding Conservatie-Restauratie waar ze het werken met glas-in-lood in de vingers kreeg. Wannes is grafisch ontwerper. Hij ontwerpt en Johanna creëert: een ‘match made in heaven’.


Het doel heiligt de middelen


De missie van hosanna is duidelijk: het ambacht van glazenier in een modern jasje steken, laten zien en bekender maken. Samen slaagden Johanna en Wannes erin om hosanna uit te bouwen tot een echt merk. Ze focussen op vijf verschillende pijlers: restauratie van oude glasramen, creatie van eigentijdse ontwerpen, babybranding gaande van mobielen bestaande uit 7 glasvormen tot typografische geboortekaartjes en bijhorende glazen letters, het geven van cursussen én een eigen podcast. Johanna legt uit: “We hebben alles in huis om het zelf te doen: ik doe naast mijn werk in het atelier de copy, de administratie en de socials. Wannes houdt zich bezig met de technische kant: hij regelt alles wat met IT te maken heeft en bouwde bijvoorbeeld de website, hij neemt ook de branding en de foto’s voor zijn rekening.”



Vangnetten en valkuilen


“Ik ben met hosanna begonnen in bijberoep, dat was een goede leerschool en zorgde ook voor een veilige financiële basis. Al snel voelde ik dat het evenwicht niet meer goed zat omdat ik ook al mijn vrije tijd in hosanna stak. Ik had veel goesting om te ondernemen en veel ideeën om hosanna uit te bouwen tot een sterk merk. Ondertussen ben ik al twee jaar full time zelfstandig bezig,” vertelt Johanna.


Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. “Ik ben heel naïef aan het ondernemerschap begonnen, maar gaandeweg heb ik erg veel bijgeleerd”, verduidelijkt ze. “Al snel voelde ik de nood naar ondersteuning, en die vond ik in het starterstraject van UNIZO.” Hier kwam Johanna in aanraking met andere ondernemers en begon ze met het uitbouwen van een netwerk. “Ik merkte dat we echt allemaal met dezelfde problemen en bezorgdheden zaten, en dat heeft me goed gedaan.”


Door een combinatie van workshops en individuele begeleiding leerde ze al snel enkele praktische zaken zoals het opstellen van een ondernemingsplan en een financieel plan, maar kon ze ook de missie van hosanna scherpstellen. Johanna lacht: “Als ik dat traject niet gevolgd had, zou ik nog steeds erg doelloos aan het ondernemen zijn. Ik heb hier een houvast gevonden.”


De openbaring


Johanna werd in 2022 door UNIZO uitgeroepen tot Starter van het Jaar. “Dit heeft ons echt een boost gegeven. Plots kregen we veel erkenning en werden we serieuzer genomen. We kregen ook heel wat media-aandacht omdat ons verhaal zo visueel is en dus erg gemakkelijk in beeld gebracht kan worden.” Hosanna groeide plots erg snel en dit brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Ondertussen evolueerde hosanna van een eenmanszaak naar een vennootschap. Johanna volgt het begeleidingstraject Bedrijfsoptimalisatie van UNIZO en denkt eraan om een hosanna-camionette te kopen en personeel in dienst te nemen. “Een team dat hosanna draagt is de droom,” sluit Johanna af.


“Blijf dicht bij jezelf. Je verhaal komt veel beter en veel geloofwaardiger over als dit dicht bij wie je bent ligt. Wanneer je een onderneming begint in iets dat je totaal niet interesseert, is dat nooit duurzaam.”

- Johanna



💡 Gouden ondernemingstips van Johanna:


  • Luister naar de podcast KRAFT. Johanna en Wannes maken deze podcast samen. In het eerste seizoen spreekt Johanna met 6 verschillende gasten die elk een eigen ambacht in de verf zetten. Johanna: “Door ons atypisch ondernemersverhaal voelden we de drang om te verbinden met andere mensen die met een maakbedrijf bezig zijn. We focussen in de podcast op hoe je het uitoefenen van een ambacht kan verzoenen met het uitbouwen van een jonge, frisse onderneming.”

  • “Zorg ervoor dat je gevonden wordt. Er zijn veel kleine dingen die je kunt doen, zoals je bedrijf op google zetten of registreren in de gouden gids. Houd ook rekening met SEO wanneer je je website bouwt, zo ben je er zeker van dat jij gevonden zal worden en niet de concurrent.”

  • “Veel klanten vinden ons door sociale media. We hebben een erg visueel product, het zou maar gek zijn als we hier niet op zouden inzetten om dit tot bij ons publiek en onze klanten te krijgen. Je moet dit tonen: mensen zijn hierin geïnteresseerd en weten graag wat er achter een onderneming zit. Je content moet natuurlijk wel kwalitatief en toegankelijk zijn.

  • “Het facturatiesysteem onFact is voor ons echt een redding geweest voor het opstellen van offertes, facturen en creditnota’s. We krijgen hierin ook een duidelijk overzicht van onze dagontvangsten. Ik heb veel systemen getest, maar dit systeem is het eerste dat echt werkt voor mij.”

  • “Zorg dat je een goede boekhouder hebt die mee is met jouw verhaal. Dit is misschien een cliché tip, maar zonder een goede boekhouder kan er veel in de soep lopen. Een betere tip is misschien nog: Zorg dat je zelf ook inzicht hebt in de cijfers. Laat ook onafhankelijke personen zoals bedrijfscoaches naar je boekhouding kijken en vertrouw je boekhouder nooit blindelings.”



 

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page