SINC: Business talk met jonge ondernemers [throwback]

Bijgewerkt: 4 dagen geleden


Voor deze sessie, waarin jonge ondernemers met elkaar praten over hun onderneming, ontving Wout Maerschalck van SINC ons in de mobiele studio. SINC wil studenten graag inspireren, informeren en activeren met betrekking tot ondernemen. De verhalen van de jonge wolven die hij mocht interviewen droegen daar alvast toe bij.

Wout Maerschalck | SINC

Thomas Schippers | One of a Kind events


De eerste gast was geen onbekende voor de kennissen van SINC: Tomas Schippers. Samen met Ruben Verhelst en Bas Bukkems runt hij One of a Kind events, een eventbureau gericht op kinderen. Bij hen staat het kind centraal en wordt het meegenomen in een verhaal van uitnodiging tot het naar huis gaan van het event. Sinds de pandemie begin maart zetten ze ook in op verhuurmogelijkheden.


“Ik heb lang in Plopsaland gewerkt. Daar merkte ik dat de standaardevenementen voor kinderen vaak hetzelfde zijn: naar een pretpark, naar een speeltuin … zonder meer. Maar ik wilde meer. Toen heb ik een team bij elkaar gezocht.”

One of a Kind events startte op vlak voor de pandemie. Dat was niet vanzelfsprekend: “Soms zijn er drempels en momenten dat het moeilijk gaat. Maar dan slaan we ons erdoor en zoeken we creatief naar oplossingen.”


Het eventbureau heeft nog heel wat nieuwe plannen in de pijplijn zitten. “Ik hoop dat we in de toekomst een twee- of driedaags festival voor kinderen kunnen opzetten, inclusief overnachting met het hele gezin!”

Moenia Ladhib | Ecossentials


Moenia Ladhib, de tweede gast van Wout, kan je kennen van haar ecologische en plasticvrije webshop Ecossentials. Moenia heeft Tunesische roots. “Het is een prachtig land, maar vervuiling is er erg aanwezig. Op vlak van afvalverwerking is het daar gewoon niet zo geregeld als hier. Tijdens een strandwandeling kreeg ik een groot stuk plastic in mijn voet. Ik werd daar zo boos van, begon allerlei dingen op te zoeken en zette zo de eerste stappen richting een ecologische mindset. Ecossentials helpt anderen om hetzelfde te doen.”


Skincare, een duurzaam scheermes, wc-papier … Je kan het allemaal vinden op Ecossentials. Toen Moenia’s idee vorm begon te krijgen, heeft ze coaching gezocht en is ze uiteindelijk via crowdfunding kunnen starten.


Die coaching vond ze ook bij SINC:

“SINC biedt je een netwerk. Ik heb ook de kans gekregen om een standje te hebben op een van hun evenementen. Daarbuiten bieden ze je ook enorm veel tips & tricks om succesvol te ondernemen. Zonder SINC zou ik echt niet staan waar ik nu sta.”

Ook Moenia heeft heel wat plannen voor de toekomst. “Ik wil dat Ecossentials een vaste waarde wordt op de Belgische markt. Een ecologische versie van bol.com, met vaste winkels, een groot team …”

Axl Steenacker | Necess


De laatste gast van Wout was Axl Van Steenacker. Hij is zaakvoerder van Necess. “Alles begint en staat of valt met een goede website.” Op zijn veertiende las hij een boek over het maken van websites. Meteen was hij verkocht. Voor hem was het dan ook echt aftellen tot zijn achttiende verjaardag, zodat hij zijn onderneming kon beginnen.

“En nu kan ik me elke dag amuseren met het maken van websites!”


“Ondernemen zit in de familie. Ik mag mezelf gelukkig prijzen met een ondernemende mama, die me altijd ondersteunt en antwoorden geeft op mijn vragen.” Daarnaast kon Axl ook steeds bij SINC terecht. “Hun events zijn gewoon erg waardevol en de sprekers die ze uitnodigen zijn telkens heel interessant.”

Axl heeft wel wat tips om student-ondernemers digitaal vooruit te helpen. “Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van een hot jar. Zoiets maakt opnames van de bezoekers van je website zodat je kan zien wat ze zoal doen wanneer ze je website bezoeken. Op die manier kan je de bezoekervaring voor hen verbeteren.” Daarnaast is het volgens Axl ook erg nuttig om je SEO-strategie te optimaliseren: “Het geeft een positieve invloed op lange termijn en zorgt ervoor dat je meer mensen naar je website kan lokken.” Dat brengt wel een hoop werk met zich mee, maar de slagzin van Axl is niet voor niets ‘De enige plaats waar succes voor werken komt, is in het woordenboek’.


Wout vroeg zich af hoe deze student-ondernemers hun studie met hun onderneming combineren. Tomas: “De invloed op je studentenleven is wel groot.” Moenia vult aan: “Als mensen me daar naar vragen, ben ik altijd eerlijk. Het is echt oké om je studies te spreiden of er langer over te doen. Je kan echt niet alles tegelijk doen.” Een goede tip van Tomas kan mogelijke student-ondernemers wel helpen: “Plannen is belangrijk. Je moet er ook voor zorgen dat je de leuke momenten met je vrienden niet te vaak laat liggen. Oké, je hebt verplichtingen naar je onderneming toe, maar anderzijds moet je ook wel volop genieten van de vrije momenten die je hebt.” Moenia weet ook wel raad: “Wat je ervoor terugkrijgt is ook zo veel meer!” Dat herkent Axl zeker: “Elke verkoop is weer een sprongetje in de lucht.” Waarop Moenia afsluit: “En als het even slecht gaat, kan soms eens goed wenen deugd doen.”







De KICKOFF DAYS 2020 werden georganiseerd door stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, AP Hogeschool, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Hogere Zeevaartschool, SINC, BAASen VOKA. Met steun van EFRO en VLAIO.

Thumbs up for :

ACERTA

SBB ACCOUNTANTS & ADVISEURS

KBC

BLUEHEALTH INNOVATION CENTER

ANTWERP STARTUP FAIR

FAILING FORWARD

ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

ASPI

TAKEOFFANTWERP is sinds 2014 een werking én een plek waar studenten hun ondernemingsvaardigheden kunnen ontwikkelen. 

Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en SINC.

TAKEOFFANTWERP

PARTNERS

KERNACTIVITEITEN

INFORMATIE