top of page

STIFI werkt aan een ecosysteem voor ondernemers in de digitale wereld




Filip Smet (30) en Stijn Van Daele (23) zijn ervaren ondernemers. Momenteel werken ze samen aan Stifi, een nieuwe onderneming die een ecosysteem van ondernemers in de digitale wereld bouwt.


Filip startte Lemon Companies op, een bedrijf dat ondertussen uitgroeide tot een vaste waarde in de ondernemerswereld en verschillende ventures heeft, zoals Noah. Stijn is mede-oprichter van Noah, een storemanagement-oplossing voor babywinkels. De ondernemers leerden elkaar kennen via de studentenorganisatie Industria, waar al snel duidelijk werd dat ze het goed met elkaar konden vinden. 


Waarom zijn jullie beginnen ondernemen?

Stijn: “Ik besefte al snel dat ik mijn eigen pad wilde uitstippelen, dus toen Filip voorstelde om Noah uit te bouwen, moest ik geen twee keer nadenken. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad.”


Filip: “Met de juiste mensen om je heen kriebelt het al snel om iets te beginnen. Als ik een opportuniteit zie, ga ik op zoek naar de juiste persoon om dat mee vast te pakken en te ontwikkelen. Dat is de essentie van ondernemen.”  


Wat was tot nu toe de moeilijkste stap in jullie ondernemersavontuur? En hoe hebben jullie dat aangepakt?

Filip: “Stakeholder management! Ondernemen doe je niet alleen, ik betrek daarom heel graag verschillende mensen in mijn ondernemingen. Je moet iedereen bij je verhaal blijven betrekken en dat is niet altijd makkelijk. Ik vergis me soms ook in bepaalde profielen, wat het nog moeilijker maakt.”


Stijn: “Sometimes you win, sometimes you learn. Het sociale aspect van ondernemerschap is erg belangrijk en zelfs als het tegenslaat, kan je er steeds van leren. ”


Welke uitdagingen hebben jullie ondervonden tijdens de coronacrisis? Of waren er net eventueel opportuniteiten?

Filip: “Als digitale speler zaten we met Lemon Companies tijdens deze crisis eigenlijk goed. We hebben van de ‘wave’ gebruik gemaakt om enkele nieuwe dingen te starten. De grootste uitdaging was het huidige team gemotiveerd houden. Het is enorm belangrijk om duidelijk te communiceren, zelfs tijdens een crisis mag je geen ruimte laten voor vrije interpretatie.”


Stijn: “Aanvankelijk kon je corona als excuus gebruiken, maar door de digitale periode waarin we leven, kan je dat niet blijven doen. Je moet manieren zoeken om je klanten optimaal te blijven bedienen in deze abnormale tijden.”


Wat is jullie beste tip voor startende ondernemers?

Stijn: “Niet twijfelen! Je krijgt als ondernemer enorm veel kansen om jezelf te ontplooien en om een impact te hebben op je omgeving. Heb dus geen schrik om opportuniteiten en uitdagingen met beide handen te grijpen.”


Filip: “Bij een groot bedrijf krijg je als werknemer vrij snel oogkleppen opgezet, maar het is belangrijk om een brede blik te behouden en die mogelijkheid heb je als ondernemer wel. Als je daarnaast een goede balans weet te vinden tussen IQ, EQ en SQ zit het helemaal goed. 


Stijn: “Zorg er ook voor dat je een goed netwerk opbouwt. Het slaagpercentage van je start-up ligt veel lager als je alles alleen probeert te doen. Een Bryo-traject bij Voka volgen is bijvoorbeeld een goede manier om andere ondernemers te leren kennen en aan dat netwerk te bouwen. ” 


Filip: “Eén van de belangrijkste tips: fun is hyper-crucial! Doe iets waar je energie uit haalt en waar je graag aan werkt! Wat je hier dus zeker van moet onthouden, is dat je niet bij de pakken moet blijven zitten. Wil je ondernemen? Grijp die kans! Omring je met de juiste mensen, blijf ruim denken en doe vooral wat je graag doet.”


--------------------------------------

Lemon Companies 


BRYO / VOKA

Springplank voor uitbundig ondernemerstalent




0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page