< Terug naar overzicht

BEST PRACTICES

OMSCHRIJVING

 

StartUp Bootcamp

StartUp Bootcamp is de eerste cursus die de studenten van de Master of Innovation & Entrepreneurship krijgen. Binnen dit vak wordt een kapstok aangeboden waarbij de studenten onder andere marktonderzoek doen en een beperkt financieel plan zien zodat zij weten hoe dit werkt.

Studenten kiezen zelf het team (ca. 3 à 4 studenten) en van daaruit het onderwerp waarmee ze aan de slag wensen te gaan. Er wordt gestart vanuit de vraag ‘wie ben ik?’. Vanuit de interessevelden (hobby’s/passies) moeten de studenten omschrijven wat de hindernissen zijn die klanten kunnen hebben.

Dan krijgen ze telkens uitleg over bepaalde tools (Value Proposition Design, designthinking, Business Model Canvas, …) waarna ze ermee aan de slag moeten.

De studenten dienen doorheen de hele cursus continu hun doelgroep te raadplegen om de gestelde hypotheses te bevestigen of te ontkrachten.

TOOLS

GEGEVENS

 

Opleiding

Onderwijsinstelling

 

Soort project

Contactpersoon

 

Contactpersoon

 

LESSONS

LEARNED

 

Eigen initiatief en creativiteit

Er wordt aan projecten gewerkt, maar die projecten zijn het resultaat van de ondernemerscreativiteit van de studenten zelf, dus geen extern aangeleverde casussen, wel eigen initiatief en creativiteit. Ongeveer 50% van de projecten wordt achteraf verder uitgewerkt als finaal project.

ALGEMEEN

 

Kernwoorden

Partners

Doelgroep

TAKEOFFANTWERP is sinds 2014 een werking én een plek waar studenten hun ondernemingsvaardigheden kunnen ontwikkelen. 

Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en SINC.

TAKEOFFANTWERP

PARTNERS

KERNACTIVITEITEN

INFORMATIE