top of page

BEST PRACTICE: Games en Ondernemen: op ontdekkingsreis naar jouw ondernemende talenten (1)

UAntwerpen

1_ Wat is de inhoud?

We spelen 2 verschillende spelen met studenten om hun ondernemende vaardigheden te ontdekken: ‘Escape game’ en ‘Startups’. Na ieder spel wordt besproken welke vaardigheden ze hebben gebruikt (creativiteit, samenwerken, out of the box denken, …) en worden deze vertaald naar ondernemende vaardigheden. Nadien leren ze twee student-ondernemers kennen die hun ervaringen en de vaardigheden die zij nodig hadden / moesten bijspijkeren bij het opstarten van een onderneming delen.


2_ Voor wie is het bestemd?

Studenten, nog geen student-ondernemers


3_ Hoe wordt het georganiseerd?

Kan georganiseerd als vertrekpunt binnen een vak rond ondernemen. Het kan tevens gebruikt worden als starter bij een event, innovation station, … . Het spelen van een “escape game” duurt 1 uur en is aan de hand van een boek. Enkel blanco papier en schrijfgrief moet voorzien worden. Het “startup” spel duurt max. 20 min. Dit kan best minimaal 3 keer gespeeld worden om het belang van marktaandelen en het hebben van een monopolie goed te kunnen inschatten en ervaren.


4_ In geval van evaluatie, hoe wordt deze toegepast?

Er is geen evaluatie.


5_ Wat leert de student eruit?

De student leert eigen vaardigheden ontdekken en deze linken met ondernemen en wordt geprikkeld door de verhalen van student-ondernemers.


6_ Waarom zou dit een Best Practice zijn?

Door de positieve ervaringen en feedback van de deelnemers (studenten) en student-ondernemers die hun verhaal hebben gedaan.


7_ Hoe bevordert het ondernemerschap en ondernemingszin bij studenten?

De combinatie van de 2 games zorgt ervoor dat de deelnemer verschillende competenties aanscherpt die hij als intra- en entrepreneur nodig hebt.


8_ Mocht u nog iets willen veranderen/verbeteren hieraan, wat dan?

Uittesten met andere spelen, grotere groepen…


 

Handige links:

 

Artikel door Annemie Soetewey.



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page