BEST PRACTICE: Tartaar Agency

Karel de Grote Hogeschool

1_ Wat is de inhoud?

TARTAAR agency is een creatief communicatiebureau gerund door studenten, ondersteund door coaches. Tartaar staat voor conceptueel uitdenken en uitwerken van on- en offlineprojecten met focus op het online gebeuren. Met veel goesting en een heuse portie creativiteit gaat Tartaar agency aan de slag voor interne en externe klanten op vlak van (re)branding, een (digitale) communicatiestrategie opzetten, optimaliseren of visualiseren, content creation, website creation, social media.


2_ Voor wie is het bestemd?

Studenten Organisatie & Management die gedreven zijn door creativiteit met een passie voor communicatie en sterk zijn in webdesign, copywriting, content creation, storytelling of digitale communicatie.


3_ Hoe wordt het georganiseerd?

Tartaar agency bestaat uit een groep van 12-tal studenten en een 8-tal coaches. Per semester is er een groep studenten (6) die Tartaar verlaat en een nieuwe groep (6) die erbij komt. Er is dus steeds een groep die nieuwe studenten kan introduceren en mee betrekken bij Tartaar. Op die manier garanderen we continuïteit in de werking van Tartaar. Per semester wordt een captain, een CFO, een projectmanager en een new business partner aangesteld die mee in het bestuur zitten dat maandelijks samenkomt. Daarnaast heeft het ganse team maandelijks een review van lopende projecten en wordt het proces bekeken en waar nodig bijgestuurd. Aan elk project wordt een teamleider (student) en een coach gekoppeld. De teamleider stelt zijn projectteam samen en bestaat doorgaans uit 4 leden. De teams plannen zelf hun overlegmomenten in met hun coach en met de klant. Het ganse proces van eerste contact tot oplevering van het product is in handen van de studenten.


4_ In geval van evaluatie, hoe wordt deze toegepast?

Studenten staan in direct contact met de coaches die studenten op regelmatige basis feedback geven zodat er tijdig bijgestuurd kan worden. We zetten in op constante & korte feedbackloops, waar ook regelmatig tijd genomen wordt voor procesevaluatie als team.

Als eindbeoordeling krijgt de student een pass/fail.

Maandelijks is er een retrospective, een teammoment waar het samenwerkingsproces wordt verbeterd


5_ Wat leert de student eruit?

We trekken de realiteit van de dagelijkse praktijk van een agency binnen in de opleiding. Alles wat in de opleiding geleerd wordt komt samen. Het opzetten en meedraaien binnen en student agency is complementair met en aanvullend op bestaande werkvormen zoals stages, projecten.


6_ Waarom zou dit een Best Practice zijn?

Hieronder kan je enkele ervaringen lezen van Tartarians

De studenten en oud-Tartarians ervaren Tartaar als een échte meerwaarde: 55% ervaart het als één van de meest leerrijke ervaringen op KdG en 35% beschrijft Tartaar als de meest leerrijke ervaring in hun opleiding.


"Ik leer voortdurend bij in XMM, maar Tartaar agency geeft mij een mooi beeld van wat er later op de werkvloer verwacht wordt. Tot voor kort was dit voor mij nog een vaag gegeven, maar Tartaar maakte dit klaar en duidelijk. Mede door Tartaar ben ik gegroeid tot een meer zelfzeker persoon en besef ik meer wat ik daadwerkelijk kan! Ik ben daarom nog steeds enorm blij dat ik deze uitdaging ben aangegaan. De ervaringen die ik hier opdoe, pakken ze mij nooit meer af!"


"Tartaar was voor mij de ideale én veilige omgeving om al praktijkervaring op te doen. Het was leuk om met echte klanten te werken en het gaf mij ook extra motivatie om goed werk af te leveren, omdat je weet dat dit ook éht gebruikt gaat worden."


"Samenwerken aan verschillende opdrachten voor èchte klanten, met studenten uit andere richtingen. Mogelijkheid om skills uit te testen, na te gaan waar je passie ligt, leren communiceren en werken in teamverband"


"Tartaar heeft mij geleerd waar ik goed in ben en wat ik graag doe op andere vlakken dan dat ik verwacht had. Ik had nooit gedacht dat ik communicatie én projecten zó leuk ging vinden en zo passievol ging ervaren."


"TARTAAR heeft me enorm veel bijgeleerd op verschillende vlakken (op een heel korte tijd). Ik heel veel bijgeleerd op vlak van copywriting, project management, social media, het werken in een team, het gebruiken van mijn creativiteit enzoverder... MAAR het heeft me ook veel over mezelf geleerd. Ik heb me leren openstellen voor anderen en bijzondere situaties, ben nieuwe uitdagingen aangegaan en heb toch het gevoel dat ik ergens mijn steentje heb kunnen bijdragen (waarop ik trots ben). Ik vond het geweldig om al mijn skills te kunnen combineren zoals het er in het echte leven aan toe gaat. Ik voel me daarom ook veel beter voorbereid op de toekomst. Om heel eerlijk te zijn wist ik niet dat zulke agencies bestonden, maar door TARTAAR heb ik nu echt wel een beter idee gekregen over welke richting ik later uit wil en wat ik belangrijk vind."


"Het is echt een buitenkans. Het is echt al doende leren. Het is vallen en opstaan, connecties maken, kwaliteiten bijsturen en kwaliteiten ontdekken. Het is de meest praktische ervaring naast een stageperiode."


"De kans om te groeien in waar coaches geloven dat jij sterk in bent (en dat is misschien niet wat je zelf verwachtte). Tartaar is meer dan een projectje uitwerken, Tartaar is deel van een hechte groep uitmaken en er mee voor zorgen dat die groep hecht blijft ook al werken we aan aparte projectjes. Tartaar moet altijd die plek blijven waar je een agency écht kan ervaren met ruimte voor zelfontwikkeling en -ontdekking met keigoede persoonlijke begeleiding."


7_ Hoe bevordert het ondernemerschap en ondernemingszin bij studenten?

Studenten moeten geen eigen onderneming hebben om ondernemerschap en ondernemingszin te ontwikkelen, door deel te nemen aan Tartaar agency krijgen ze de kans om deze competenties te ontwikkelen. Om het agency te laten draaien worden ze aangespoord om initiatieven te nemen, samen te werken en uit hun comfortzone te treden. Ze leren in te spelen op veranderende situaties (cfr Corona-lockdown) en creëren nieuwe dingen op een doortastende manier. Binnen Tartaar agency krijgen de studenten de kans om zich te ontplooien. In het student agency wordt er gewerkt met rollen waar verantwoordelijkheden aan gekoppeld zijn zoals dat ook is bij andere agency’s.