CAMPUS TOUR_ AMS X VOKA



Op deze vierde dag van het mooiste festival voor jonge ondernemers streken de bakfietsen van TAKEOFFANTWERP_ neer in de lobby van een prachtig gebouw aan de Ossenmarkt: dat van Antwerp Management School. Gastheer van de dag werd door studentenorganisatie SINC afgevaardigd: Toon Verheyen. Hij gidste ons met veel plezier de dag door.


De eerste gast was Jolein Van Eyck van VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Zij is daar startersadviseur en heeft sinds kort ook haar eigen onderneming: de Wijnbrigade.


“Eigenlijk heeft corona een goede impact gehad op het ondernemerschap. Mensen hadden tijd om na te denken en daar kwamen veel goede ondernemersideeën uit.” Bij VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland is het dus erg druk. Ze bieden verschillende diensten aan voor ondernemers: met bijna elke vraag kan je bij hen terecht. “Voor ons zijn student-ondernemers ook ondernemers. Zij kunnen terecht bij onze starterswerking: verschillende trajecten voor ondernemers in ieder stadium van het ondernemerschap. Voor studenten is dit zelfs volledig gratis.”


Samen met SINC organiseert VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland de SINC accelerator. Deze start met een pitchavond begin november, waarna je kans maakt om deel te nemen aan een persoonlijk traject met een leuk weekend en waardevolle sessies om van je onderneming een succes te maken. “We zijn erg blij dat er weer evenementen aankomen. We hebben twee jaar aan evenementen in te halen … Onze najaarsagenda zit dus propvol.”


Jolein kon het zelf niet laten ook aan het ondernemen te slagen. Met De Wijn Brigade wil ze wijnkennis toegankelijk maken voor jonge levensgenieters. Het startte allemaal als hobby: “Ik ben een echte foodie, maar kon me zo storen aan de wijnkaarten zonder uitleg die je op restaurant kreeg. Daarom organiseer ik nu workshops voor mensen zoals ik. En op die manier kan ik ook nog eens mijn eigen ondernemerservaringen delen met de mensen die ik begeleid: practice what you preach!”


Sebastien Devlies was gast nummer twee. Hij studeerde vorig jaar aan Antwerp Management School en begon vorig jaar met zijn vriendin een start-up in foodtech: Make it mine, een online platform voor mensen met voedselrestricties.


Via je profiel geef je mee welk voedsel je moet of wil vermijden. Je trekt een foto van het recept dat je graag wil klaarmaken en het platform geeft je via een algoritme de nodige alternatieven zodat jij dat toch kan genieten van dat recept. “Ik heb altijd al willen ondernemen, dus Antwerp Management School was een logische stap. Ik heb er geen spijt van, want de opleiding heeft me erg veel bijgebracht.”


Momenteel zit Make it mine nog in de ontwikkelingsfase, maar het platform zal binnenkort beschikbaar zijn als proefversie. De volgende stap zal het ophalen van geld zijn om de technologie verder bij te schaven. Vorig jaar zijn ze daar eigenlijk al mee gestart: “Via een wedstrijd van Antwerp Management School deden we mee aan een wedstrijd om € 20.000 aan software ontwikkeling te winnen, een wedstrijd die we wonnen.”


Op termijn wil Make it mine het go-toplatform worden voor iedereen die rekening moet of wil houden met voedingsrestricties: niet enkel allergieën of intoleranties, maar ook verschillende diëten. “Ik geloof dat de toekomst zal werken met een voedselprofiel zoals op ons platform: restaurants kunnen je komst voorbereiden, voedingsboxen kunnen aangepast worden aan je noden en supermarkten kunnen hun aanbod afstellen op wat jij wel of niet eet.”


Arnaud Smits is de laatste gast van de dag. Hij stelt zichzelf meteen voor als een ambitieuze West-Vlaming met een missie. Benieuwd wat we ons daarbij moeten voorstellen …


Arnaud is founder van FunFoo, een maaltijdboxservice voor jonge gezinnen met kinderen. Het is de bedoeling om de kinderen aan te zetten tot het eten van meer groenten en fruit. Dit willen ze vooral doen via het kookproces en de branding van de box. “De inspiratie zat ‘m in de interviews die we deden met jonge gezinnen, die ons vaak vertelden dat er ’s avonds verschillende potjes werden gekookt. Dat vonden we echt ridicuul en dat zorgde ervoor dat we daar iets aan wilden doen.”


De grote stimulans om te beginnen met ondernemen vond Arnaud tijdens zijn opleiding aan Antwerp Management School. Twee personen met de geschikte mentaliteit kruisten daar ook zijn pad. Zij vormden een extra duwtje in de rug om te kiezen voor het ondernemerschap en voor FunFoo. De maaltijdboxservice zit intussen in de laatste fase van lancering. Het is dus heel druk bij Arnaud in Kortrijk. “Mijn werkdagen zijn erg chaotisch. Ik ben een ochtendmens, dus ik start erg vroeg. Ik begin met administratieve taken en maak de rest van de dag tijd voor vergaderingen en telefoontjes.”


Momenteel zit FunFoo enkel in Antwerpen, maar Arnaud & co hebben de bedoeling om uit te breiden naar de rest van Vlaanderen. Het doel van het trio is duidelijk: “We willen graag een impact hebben op de kinderen. En daarnaast evolueren tot de educatieve Studio100.”


📷 Jelle Jansegers