top of page

E-ROUNDUP: Alexandra Vermeir (Léon) in de spotlight

Het upcyclen van lege drankflessen tot originele lampen, dat is Léon -Crafted in Belgium

“Het begon allemaal met een fles Tanqueray Gin die we afgelopen zomer bij het glasafval zagen staan. Ik kreeg het niet over mijn hart om zo’n mooie fles zomaar weg te gooien en dacht na over de mogelijkheden. Enkele dagen later maakte ik van die fles een lamp met behulp van een 3D printer en kreeg ze een vast plekje in onze woonkamer. Toen ging de bal aan het rollen. Voor het pensioenfeest van een kennis maakte ik een lamp van een fles Duvel. Voor een fervent Duvel-drinker was dit het ideale cadeau. De aanwezigen op het feest waren zeer enthousiast over het concept en zo werd, nog voor ik het goed en wel doorhad, Léon gelanceerd.”

Dit is het start-upverhaal van Alexandra Vermeir. Als student productontwikkeling aan de Universiteit Antwerpen weet ze wel raad met 3D-printers. Door een uit de hand gelopen hobby van haar vader, heeft ze thuis ook verschillende 3D-printers ter beschikking. Het was dus een kwestie van tijd voor ze zelf aan de knoppen zou gaan draaien.


Van een afgedankte drankfles tot originele lamp

Elke lamp van Léon is uniek. Het proces gaat als volgt: eerst ontwerpt Alexandra een socket waarna ze die print in 3D. Daarna kiest ze voor elke fles een bijhorende kabel en lamp uit. Klanten kunnen ook een foto, tekst of grafische tekening op de fles laten printen. Er zijn dus oneindig veel mogelijkheden en dat maakt van Léon het ideale geschenk.

De lege drankflessen vormen de basis. “Wat normaal in de glasbak zou verdwijnen, komt nu bij ons terecht”, zegt Alexandra. Een oproep op Facebook, bij lokale drankenhandels, vrienden en familie lokte massaal veel reactie uit. Het gevolg: ze heeft meer dan 200 flessen in stock en dit aantal blijft steeds toenemen.

Net zoals de bestellingen, want ook die komen vlot binnen. Alexandra: “Ik merk dat er een markt is voor dit concept.” Het concept is uniek maar heeft zich ondertussen goed verspreid. Mond-tot-mond reclame is heel belangrijk maar Alexandra stapt ook regelmatig zelf af op een nieuw verkooppunt zoals een drankenhandel, wijnhandel of brouwerij. Facebook is een interessant kanaal en daarnaast zorgde een artikel in Het Laatste Nieuws ook voor een extra duwtje in de rug.

Sinds de lancering van Léon is het alle hens aan dek bij de familie Vermeir. Alexandra staat er namelijk niet alleen voor. Haar papa is een krak in elektronica, haar vriend is heel creatief en haar mama is thuis in de financiële klant van de zaak. Alexandra: “Alles wat ik nodig heb, heb ik in huis.” Maar het is meer dan dat. Ze zijn niet alleen haar grootste steun maar ze vormen ook haar grootste inspiratie: “Het is leuk om een team achter je te hebben waar je op kan terugvallen. Ze duwen mij vooruit als het even niet meer gaat en geven mij tonnen energie.”

Afsluiten met een blik op de toekomst én een primeur

Alexandra hoopt haar twee grote passies, de orthopedische sector en Léon, in de toekomst te combineren: “Het verhaal van Léon is nog maar net begonnen. Het voelt aan als een hobby, iets dat ik echt leuk vind en in de toekomst zeker wil blijven doen.”

Het afsluiten van het artikel laten we altijd over aan een ander rolmodel uit de reeks. Jasper Symons van The KOFF label vraagt zich af of er plannen zijn om het assortiment nog verder uit te breiden. Alexandra: “We hebben het nog niet officieel aangekondigd, maar we zijn inderdaad bezig met een nieuwe productlijn. We zijn volop aan het werk om in juni een huisparfum op de markt te brengen. We trekken de lijn van ons concept door en gaan ook hier werken met lege flessen.” We hebben dus een primeur te pakken, bedankt Jasper!

Blijf ze zeker volgen want van Léon - Crafted in Belgium hebben we het laatste nog niet gezien.

 

Get in touch

Volg Alexandra haar verhaal en onderneming via onderstaande links.

 


0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page