E-ROUNDUP: Sander Bos (Fashion Designer)

Van een job in de Quick naar de finale van een Amerikaanse modewedstrijd: het parcours van fashion designer Sander Bos

Als ambitieuze maar realistische ondernemer besliste Sander om na zijn studies in hamburgerketen Quick aan de slag te gaan. In bijberoep zette hij alles op alles om zijn eerste kledingcollectie aan de wereld te tonen. Tot hij op een dag een uitnodiging kreeg voor een deelname aan Making The Cut, een Amerikaanse modewedstrijd. “Negeren, dat is sowieso spam”, dacht Sander. Toen hij maar mails bleef ontvangen, drong het stilaan tot hem door dat het wel eens echt kon zijn. Nog voordat hij het goed en wel besefte, stond hij op de set tussen Heidi Klum en Naomi Campbell en maakte hij kans op 1 miljoen dollar.

Van Antwerpse student naar internationale roem

In 2017 studeerde hij af aan de Antwerpse Modeacademie en vrijwel meteen koos hij voor de vrijheid van het ondernemerschap. Geen kleding creëren volgens de richtlijnen van een ander, maar 100 % focus op zijn eigen stijl: haute-couture geïnspireerd op hedendaagse kunst. Hamburgers bakken in de Quick zorgde voor minder druk en meer creativiteit: “Dit was mijn beste investering. Het was niet gemakkelijk: ik heb wel drie keer ontslag genomen, maar financiële zekerheid is belangrijk. Het zorgt voor een goede basis waarop je kan verder bouwen.”

Het programma, Making The Cut, bracht hem naar New York, Parijs en Tokio waar hij het opnam tegen elf andere modeontwerpers. Sander eindigde in de finale, greep helaas naast die 1 miljoen dollar maar ging niet met lege handen naar huis: hij lanceerde de nieuwe confectiekledinglijn ‘Miss Bos’ waar hij tijdens het programma aan werkte. Sander: “Als dit Idool is, zal ik Natalia wel zijn: niet de winnaar maar wel diegene die het gemaakt heeft.” De fashion designer verkoopt zijn kleding nu op Amazon. In België was hij voor dit programma nog niet door iedereen gekend, bij deze is hij dan maar meteen internationaal gegaan.

Over vallen en weer opstaan en zijn grootste inspiratiebronnen

Sander is van nul begonnen en werkte al hard voor hij in het vizier kwam van het castingteam van Heidi Klumm en Tim Gunn. Het was een proces van vallen en opstaan: “Verwacht niet meteen te veel van jezelf. Pak het stap voor stap aan. De eerste keer dat ik een showroom organiseerde in Parijs, is er letterlijk één iemand langsgekomen. I failed and I didn’t die.”

Als we Sander vragen naar zijn grootste inspiratiebronnen, schudt hij automatisch enkele grote namen uit zijn mouw: Gianni Versace, Martin Margiela en Alexander McQueen. “Ze creëren kleding met een mooie balans tussen kunst en draagbaarheid: twee essentiële elementen van mode. Daar wil ik ook naartoe, dat is mijn ambitie,” zegt Sander.

Zijn belangrijkste tools en tips voor ondernemers

Sander: “Mijn belangrijkste tools: mijn naaimachine, handen, hoofd en het internet. Ik zou niet zonder die vier kunnen. Het grootste deel van de tijd ben ik dan ook aan het naaien, wandel ik naar de stoffenwinkel en bekijk ik patronen.”

De belangrijkste tip die Sander heeft voor andere ondernemers: “Maak plezier, doe wat je graag doet en geef jezelf ook tijd om te groeien. Spiegel jezelf niet aan anderen als het op succes aan komt, wees succesvol voor jezelf. “


“Wat voor kleding dragen we in 2050?”

Andrea Bos, een ondernemer die al even gepassioneerd bezig is met mode, krijgt het laatste woord. We sluiten elk artikel namelijk af met een vraag van een andere ondernemer. Andrea wil graag van Sander weten welke kleding we volgens hem dragen in 2050: “Hopelijk heeft iedereen tegen dan iets bijgeleerd van de miserie die fast fashion met zich meebrengt voor de aardbol en onszelf. Het liefst van al hoop ik dat we teruggaan naar hoe het vroeger was, dat we leven met oog voor kwaliteit van de kleding én onze omgeving. Maar als ik eerlijk moet zijn, denk ik niet dat dit volledig zal omdraaien. Hopelijk is er tegen dan geen sprake meer van vervuilende industrieën en kinderarbeid. Die shift zal volgens mij grotendeels gerealiseerd moeten worden door de grote bedrijven.”

Get in touch

Volg Sander zijn verhaal en onderneming via onderstaande links.


TAKEOFFANTWERP is sinds 2014 een werking én een plek waar studenten hun ondernemingsvaardigheden kunnen ontwikkelen. 

Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en SINC.

TAKEOFFANTWERP

PARTNERS

KERNACTIVITEITEN

INFORMATIE