Entrepreneurial Essential: Bepaal jouw doelgroep

Bijgewerkt: apr 7


Een doelgroep wat is dat? En hoe bepaal je jouw doelgroep als ondernemer? Tijdens deze entrepreneur essential geven we jou een korte introductie.


Doelgroep bepalen

Als je gaat ondernemen is het van groot belang om te werken met een concrete doelgroep. Waarom? Je hebt beperkte middelen en beperkt kapitaal, een goede focus is dus cruciaal. Zo kan je heel snel testen of een bepaalde doelgroep interesse heeft in jouw product/dienst zonder te veel tijd en kapitaal te verspillen.


Een doelgroep is niet enkel een opdeling in leeftijd, het is een specifieke beschrijving van een bepaalde categorie personen die gelinkt kunnen zijn op verschillende manieren: interesse, functie, inhoud, geografie, etc... Leeftijd kan ook een factor zijn, maar dat is slechts een onderdeel in de keuze van een doelgroep. Belangrijk als je een onderneming wil starten is dat je een doelgroep gaat definiëren op basis van de noden die ze hebben binnen een bepaald domein. Je wil als bedrijf jouw klanten kunnen overtuigen door waarde te leveren. Hoe beter je jouw doelgroep definieert, hoe beter je kan inspelen op hun noden en hoe beter je de waarde kan capteren.


Heb je moeite met het bepalen van een doelgroep? Dan kan een persona oefening een goede manier zijn om te ontdekken of een goede doelgroep hebt gevonden om mee aan de slag te gaan. Een persona is een fictief personage dat je in het leven roept om één persoon in jouw doelgroep te omschrijven. Je neemt de interesses, basisinformatie en uitdagingen en problemen van deze persoon onder de loep. Zo krijg je een beter beeld van de individuen in jouw doelgroep. Als je dan een doelgroep gaat kiezen ben je je beter bewust van wat er leeft en hoe je jouw doelgroep kan omschrijven.


Uiteraard ga je niet over één nacht ijs bij de keuze van een doelgroep. Je start best met een lijstje op te maken van verschillende doelgroepen die interessant kunnen zijn voor jou, om dan te gaan kijken welke doelgroep het interessantste is om mee te beginnen. Hou altijd in het achterhoofd, je start best met een bepaalde niche in een grote markt.



Een aantal vragen die je jezelf kan stellen om te bekijken welke doelgroep de beste is:

  • Zijn er voldoende personen binnen deze doelgroep om het project levensvatbaar te noemen

  • Is er een duidelijke customer pain bij deze doelgroep waarop je wil focussen?

  • Past de doelgroep die je voor ogen hebt bij het brand dat je wil uitbouwen? Een high end product met een hoge prijs is moeilijker te rijmen met een doelgroep van uitsluitend studenten.

  • Heb je zelf een passie om met deze doelgroep aan de slag te gaan en lukt het jou om je enigszins te identificeren met deze doelgroep? Dat laatste is niet noodzakelijk, maar helpt je wel om beter de noden van jouw doelgroep in te schatten.


Wil je hier zelf mee aan de slag gaan? Dan kan je gebruikmaken van deze handige online persona tool van Hubspot.


Heb je vragen over dit onderwerp?

Stuur dan een mail naar nathalie.deschepper@voka.be.






De Entrepreneurial Essentials maken deel uit van het project TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE. Dit is een samenwerking tussen stad Antwerpen, Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, VOKA - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, SINC & BAAS. Dit project kwam tot stand met de steun van EFRO & VLAIO.

#EntrepreneurialEssentials

TAKEOFFANTWERP is sinds 2014 een werking én een plek waar studenten hun ondernemingsvaardigheden kunnen ontwikkelen. 

Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA en SINC.

TAKEOFFANTWERP

PARTNERS

KERNACTIVITEITEN

INFORMATIE