top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ GO TO MARKET



Deze podcastaflevering gaat over de go-to-marketstrategie en wordt gehost door Nathalie De Schepper van de AP en KDG-hogeschool. Zij verwelkomt Anton Verheyden aan de tafel, bekend van de Entrepreneurial RoundUp en zijn bedrijf Nouveau Moi. Hij komt met een specifieke vraag aan de twee experts van vandaag: Matteo van Websteak en Jolein van VOKA – Kamer van Koophandel Antwerpen – Waasland.


Anton: “Mijn vraag voor de experts is: wat is de go-to-marketstrategie en hoe kan het mij helpen bij mijn onderneming? Nouveau moi is 3 à 4 jaar geleden gestart als een passie en richt zich op het verbeteren van gezondheid van mensen. We proberen de mobiliteit, lenigheid en dergelijke te verbeteren, zowel online als offline. De bedoeling is om een oplossing op maat te kunnen geven op functie van het doel van de klant onder begeleiding van experts.”


Matteo: “Ik hoor je graag zeggen dat je vanuit een passie ben gestart. Zo heb ik dat ook gedaan, zeven jaar geleden intussen, met een passie voor digitale marketing. Met Websteak maken we programma’s en bouwen we strategieën zodat organisaties nieuwe klanten kunnen winnen en een één op één zicht hebben op wat deze campagnes opbrengen in relatie tot wat ze er zelf van tijd, middelen en energie hebben ingestoken.”


Anton: “Momenteel vraag ik me af hoe ik het beste online kan vertellen wat mijn volledige activiteit is en hoe dit correct overkomt bij mijn doelgroep.”

Matteo: “Je hebt een heel duidelijk online en offline gegeven, dat lijken me twee afzonderlijke doelgroepen. Heb je daarvoor een ideale groep?”


Anton: “Offline merk ik dat mijn doelgroep bestaat uit mensen van de leeftijd van mijn vader, daar ben ik eerder personal coach. Online is het een collectief waarbij mensen het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. En er is ook een overlap: sommige mensen zitten zowel in het online en offline gebeuren. Online kan dus een mooie aanvulling zijn op het offline gegeven.”

Matteo: “Online kan je bijvoorbeeld ook richten op mensen met weinig tijd en een drukke agenda. Als je die in een doelgroep kan steken, is het ook makkelijker om ze te benaderen en ermee te communiceren.”


Jolein: “De offline groep is duidelijk voor jou, dat is al mooi. Maar is het jou duidelijk waarom de online groep bij jou zit? De waarom-vraag moet je jezelf zeker stellen.”

Nathalie: “Je moet durven keuzes maken waarmee je begint. De boodschap die de experts hier aan tafel geven is dus: welke doelgroep ga je targetten? We beginnen in de go to marketstrategie met een eerste vraag: wat is je persona? Waar plant je je vlag om toegang te krijgen tot de markt?”


Matteo: “Als je je doelgroep hebt bepaald, kan je bekijken hoe je die het beste kan bedienen. Hoe maak je er iets nieuws van? Want een spin op iets bestaands, daarmee ga je tegen grote concurrenten opbotsen. Vanuit de doelgroep een concept lanceren is dus de start, de rest volgt dan vanzelf.”

Matteo: “Via gesprekken en bevragingen met je klanten kan je bepaalde problemen oplossen. Als je weet wat er bij je klanten leeft, zal het ook duidelijker zijn welke content ze nodig hebben. Je zorgt voor social selling. Je klanten bepalen ook de kanalen die je gebruikt. Wij kiezen voor een werkpaardkanaal waar je heel actief bent volgens de wetmatigheden van dat kanaal. Op TikTok doe je bijvoorbeeld iets helemaal anders dan op LinkedIn en elk platform heeft ook zijn eigen algoritme. Als je elke dag consequent aanwezig bent, zullen de mensen je wel vinden. Je boodschap moet kwalitatief zijn en dan volgt de rest wel.”


Jolein: “Vertrek vanuit je doelgroep en ga niet meteen over je oplossing spreken. Zie ook dat je heel goed weet wat je onderscheidt van de rest: wat is jouw unique selling point? Bij persoonlijke coaching ben je de hele tijd in gesprek met je klant, dus gebruik dit moment om alle waardevolle informatie te verzamelen.”


Anton: “Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring op die zeven jaar tijd, Matteo.”


Matteo: “Wij hebben er zeven jaar over gedaan omdat we alles zelf hebben moeten zoeken. Als je valkuilen die wij hadden kunt vermijden door omkadering zoals dit, doe dat. Wij zijn ook heel breed begonnen: online voor iedereen. Maar uiteindelijk begonnen we te realiseren dat dat niet werkte. We zijn gaan toespitsen op de klanten voor wie we het meest konden verschil maken. We hebben ons gebaseerd op gesprekken met hen en hebben onze dienstverlening aan hen aangepast.”

Nathalie: “Online zijn is heel belangrijk. Dingen zoals een website en sociale mediaprofielen zoals LinkedIn zijn niet meer weg te denken uit het ondernemen. Ondernemers zoeken vaak je bedrijf op op Linkedin, dus als je weinig content of volgers hebt is dat niet zo overtuigend.”

Anton: “Ik heb een website, maar die is nog niet af: ik wil nog graag een lead generation installeren, zodat mensen die hun website achterlaten een gratis e-book met waardevolle content kunnen krijgen. Wat is er nog belangrijk voor een goede website?”


Nathalie: “De basis is altijd vertrouwen.”


Matteo: “Het moet makkelijk zijn om contact op te nemen en je prijszetting moet transparant zijn. Er zijn veel fouten die terugkomen, vooral bij starters, wanneer je naar hun website kijkt. Bijvoorbeeld dat ze veel over zichzelf praten, wat logisch is omdat je fier bent op wat je doet, maar het is weinig relevant voor je klant. Ten tweede: een website moet sturend zijn. Wat verwacht je dat een gebruiker op deze pagina gaat doen? Het is de bedoeling dat mogelijke klanten hun weg gaan vinden. En gebruikers hebben niet de gewoonte om je pagina volledig door te lezen.”

Matteo: “En tenslotte moet je een analysetool op je website implementeren. Zo kan je zien wie je klanten zijn en waar ze op afhaken.”

Anton: “Ik heb drie formules waarop klanten kunnen intekenen, maar het is niet super duidelijk wat het onderscheid is tussen de drie. Ik weet niet altijd wat het meest waardevol is voor de klanten.”


Nathalie: “De meeste mensen kiezen voor het tweede van de drie, omdat ze niet als cheapskate willen gezien worden en geen nood hebben aan het meest luxueuze pakket. Maak het luxepakket dus duidelijk luxueus.”


Jolein: “Hoe heb je je prijszetting bepaald?”


Anton: “Via benchmarking, ik heb naar de concurrentie gekeken, maar me wel goedkoper geprofileerd omdat ik nog student-ondernemer ben.”


Jolein: “Dit vind ik niet zo’n goed idee. Jouw aanbod is kwalitatief, of je nu student-ondernemer bent of niet. Je mag jezelf hier echt niet in ondermijnen. Wij hebben bij VOKA drie verschillende trajecten, gebaseerd op de levensfase van de onderneming. Zo bouw je stapsgewijs op naar een onderneming. Je kent ze misschien wel: de Bryotrajecten. We kunnen je met deze struikelblokken helpen en je onderneming naar een hoger niveau tillen. Dankzij TAKEOFFANTWERP kan je deze trajecten als student ook gratis volgen. Misschien iets voor jou?”


_De gouden startertip van Matteo

Matteo: “Je bent heel goed gestart, zorg ervoor dat het leuk blijft en dat je je laat omringen door de juiste mensen die voor jou wegnemen wat je niet graag doet. Zo kan je alle energie focussen op wat je graag doet en waar je goed in bent.”


______________________

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


34 opmerkingen

34 comentários


Osumare Solutions
Osumare Solutions
06 de jan. de 2023
Curtir

Aryaa Money
Aryaa Money
20 de dez. de 2022

The article has a valuable content, which has helped me a lot in understanding XXX. I think if anyone wants to become expert in BLOG NICHE, then he needs to read your content consistently. online share market classes

online share market training

Curtir


Rahul Nair
Rahul Nair
19 de dez. de 2022

Brilliant Post. Thanks for sharing.

disc coupling manufacturer

tyre coupling manufacturer

Curtir

Aryaa Money
Aryaa Money
19 de dez. de 2022
Curtir
bottom of page