Studente Dorina Verdyck (24) heeft twee passies: planten en tweedehands meubels. Deze twee combineert ze op haar instagrampagina “plantenstek”: mooie foto’s van planten in een passend interieur.
Dag Dorina, kan je ons wat meer vertellen over je achtergrond en het ontstaan van plantenstek?
Eigenlijk is het allemaal begonnen als hobby. Planten stekken en verzorgen waren dagelijkse bezigheden voor mij. Deze verkocht ik dan via Tweedehands, Facebook Marketplace of Instagram. Ik ontdekte zo al snel dat er veel vraag was naar stekken en planten. In de Serre in Hasselt, een creatieve broedplaats voor en door jongeren, heb ik Deborah leren kennen. Zij verkocht daar verwaarloosde planten die ze terug tot leven had gewekt onder de naam “Het plantenasiel Hasselt”, maar wilde er mee stoppen. Uiteindelijk mocht ik haar plek overnemen. Dat was de ideale opportuniteit voor mij.
Sinds een jaar is de community rond Plant & Stek enorm gegroeid, waardoor ik verder op zoek moest gaan naar hoe ik mijn business verder kon zetten naar de toekomst toe. Je aangeven als zelfstandige, al dan niet in bijberoep, is immers verplicht van zodra je op regelmatige basis inkomsten verwerft. Al snel had ik besloten om voor het statuut van student-ondernemer te gaan.
Welke voordelen biedt het statuut van student-ondernemer jou?
Het statuut heeft enorm veel voordelen. Om te beginnen is er bijvoorbeeld de vrijstelling van BTW voor wie jaarlijks minder dan 7000 euro winst maakt. Ook het traject dat via AP Hogeschool wordt aangeboden is zeer interessant: binnen dit kader worden opleidingen en lezingen over ondernemerschap aangeboden. Het statuut biedt je de mogelijkheid om van start te gaan zonder al te veel risico’s. Welke studies volg je op AP Hogeschool?
Een diploma Grafisch Ontwerp (Beeldende Kunsten) heb ik ondertussen al op zak en momenteel volg ik nog een educatieve master in Beeldende Kunsten. Ondanks dat dit een halftijdse opleiding is, kan ik toch mijn statuut van student-ondernemer behouden.
Op welke manier heeft het statuut jou nog geholpen?
Het geeft mij de gelegenheid om naar hartenlust te experimenteren. Als het misloopt is er geen man overboord. Ik kan rustig voor mezelf uitmaken of ik dit leuk genoeg vind om er mijn job van te maken. Daarnaast hoef ik me geen zorgen te maken over de activiteiten die ik doe omdat ze geregistreerd zijn.
Het statuut geeft mij de gelegenheid om naar hartenlust te experimenteren. Als het misloopt is er geen man overboord.
Kreeg je hulp van kennissen, vrienden of familie?
Moenia van Ecossentials, een goede vriendin, gaf me een heleboel tips en tricks rond ondernemerschap en alles wat daarbij komt kijken, van sociale media tot boekhouding. Daarnaast probeerde ik zoveel mogelijk kennis op te doen door bij andere ondernemers tips te vragen.
Hoe heb je de community rond planten zien groeien?
Sinds de eerste lockdown van maart vorig jaar is de vraag naar planten geëxplodeerd. Iedereen wilde plots planten in huis. Dit heeft ook enkele nadelen. De toon is helemaal veranderd. Dit zie je vaak al aan de negatieve reacties op open vragen in facebookgroepen. Dan gebeurt het wel eens dat mensen worden verbeterd wanneer ze een vraag stellen over bijvoorbeeld een Strelitzia terwijl het een Alocasia is zonder dat de eigenlijke vraag wordt beantwoord. Ik weet dat ik me er niet aan mag storen, maar onbewust gebeurt het toch. In het begin was de community veel kleiner en oprechter.
Zijn er struikelblokken op dit moment?
Ja, de stockageruimte! In het begin denk je dat je continu je voorraad kan verkopen, waardoor er geen behoefte is aan een grotere ruimte. Maar dit is uiteraard niet zo. En in het geval van planten is dit allesbehalve evident. Planten leven en kan je dus niet een half jaar op zolder of in de kelder bewaren. Iedere plant heeft andere behoeften op vlak van ruimte, licht, temperatuur, vochtigheidsgraad, … Het is een karwei om dit allemaal georganiseerd te krijgen. Een ander struikelblok is het transport. Veel klanten verwachten dat ik hun plant opstuur maar dat is niet zo eenvoudig: de plant kan beschadigd geraken en als het te koud of te warm is kan je niet verzenden. Daarbij probeer ik altijd met gerecycleerde materialen te werken en had zo dozen vol met allerlei soorten inpakmateriaal. In de hoop dat m’n plantjes heelhuids bij hun nieuwe baasjes zouden aankomen.
Heb je naast de verkoop van planten nog geëxperimenteerd met andere verdienmodellen?
Ja. Het begon eigenlijk met de plantenrubriek te schrijven voor Sjiek magazine. Toen de coronacrisis wat minder was gaf ik ook workshops rond planten. Maar dit valt op dit moment, wegens de coronacrisis, praktisch niet meer te organiseren. Jammer, want deze workshops waren best wel populaiir en zijn ook een goede aanvulling op de verkoop. En dat geldt voor veel ondernemers. Hier speelt het platform www.spotworkshops.be handig op in. Je kan er bijvoorbeeld een workshop in een DIY-box bestellen. Supertof!
De foto’s die nu op jouw Instagram staan halen bijna altijd meer dan 250 likes. Hoe verklaar je zelf dit succes?
Met een 10 000-tal volgers ben ik maar een micro-influencer hoor. Ik denk dat geloofwaardigheid hier key is. Geen dingen doen waar je zelf niet achter staat. Dat merken je volgers op. Er kruipt ook veel tijd in Instagram. Je content moet gevarieerd zijn, toch samenhangend, volgers willen nieuwigheden zien en het algoritme wil dat je actief bent op het platform.
Stories werken op de dag van vandaag echt wel goed. Volgers willen graag een blik achter de schermen. Zo zal mijn kat niet vaak op foto’s staan, maar op m’n stories passeert ze regelmatig het beeld. “Behind the scenes content” werkt echt wel.
Is er een deontologische grens wanneer het over reclame maken op sociale media gaat?
Ja, dat geloof ik wel. Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit dingen aan mijn volgers aanprijzen waar ik zelf niet in geloof. Maar dingen tonen waar ik zelf wel 100% achtersta, waarom niet? Geld verdien ik er niet mee, maar het gebeurt wel dat de partner me het product dan gewoon schenkt. Dit lijkt me een faire win-win. Bovendien contacteer ik zelf ook soms merken waar ik graag mee wil samenwerken. Als ik hun producten sowieso al koop, waarom dan niet samenwerken? Het is dus niet zo dat ik een wandelend reclamebord ben voor eender wie die iets met planten doet.
Zijn er nadelen aan een succesvol Instagramkanaal?
Volgers sturen mij regelmatig berichtjes met vragen. Uiteraard is dit leuk en wil ik graag helpen, maar soms is het ook wel veel. Er waren periodes dat mijn vriend en ik in totaal drie GSM’s hadden om samen alle vragen beantwoord te krijgen. Bovendien is het geven van advies vanop afstand erg moeilijk. Om maar een voorbeeld te geven: ‘dichtbij een raam’ betekent blijkbaar niet voor iedereen hetzelfde. Zo vroeg iemand me eens wat er mis kon zijn met haar plant. Ik bleef vragen stellen over de situatie om zo een beter beeld te hebben van wat er mis zou kunnen zijn met de plant. Uiteindelijk bleek dat die aan de andere kant van de kamer stond. Niet dichtbij een raam dus, maar volgens haar wel.
Bovendien is sociale media vaak een weerspiegeling van de beste kant van jezelf of product. De foto zelf ziet er dan misschien erg zen en rustgevend uit. Achter de lens gaat er een hele organisatie schuil die tot in de details verzorgd moet worden. Er is bij mij ook wel een druk om minstens drie keer per week content te posten. Ik weet dat ik mijn volgers niets verplicht ben, maar toch…
Bovendien is sociale media vaak een weerspiegeling van de beste kant van jezelf of product. De foto zelf ziet er dan misschien erg zen en rustgevend uit. Achter de lens gaat er een hele organisatie schuil die tot in de details verzorgd moet worden.
Welk gevoel houd je over aan de groei van Plant & Stek?
Een dubbel gevoel. Toen Plant & Stek nog in de kinderschoenen stond was er meer een gevoel van ‘ongedwongen amuseren’. Daarnaast ben ik heel dankbaar en gelukkig dat mijn concept zo is gegroeid, maar door die groei wordt er ook meer verwacht, wat naast studeren en twee studentenjobs niet altijd kan worden waargemaakt. Dat vergeten mensen wel eens, dat er nog een leven is naast de Instagram.
Op welke andere vlakken heb je jezelf door te ondernemen nog beter leren kennen?
Ik moet toch wel toegeven dat ik wat perfectionistisch ben. Binnenkort wordt de website up-to-date gemaakt; op dit ogenblik is er enkel een synchronisatie met Instagram. Ondanks mijn kennis als grafisch ontwerper maakt dat ik ook nog steeds geen logo heb. Net omdat ik er zo emotioneel bij betrokken ben wil ik dat het vanaf de eerste keer goed zit. Je krijgt op je kanaal niet zoveel kansen om jezelf heruit te vinden. Vandaar dat mijn perfectionisme het best wel lastig maakt om echt vaart te maken met Plant & Stek. Daarvoor is ook veel meer tijd nodig, maar helaas duurt een dag maar 24 uur. Soms denk ik dat ik moet stoppen met denken en het gewoon moet doen.
Heb je tot slot nog een tip?
Ga er gewoon voor. Je hoeft je tegenover niemand te verantwoorden als het misloopt. Het leven als student is ideaal om te experimenteren. Waarom ook niet met ondernemerschap
Interview: BAAS
______
TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Hogere Zeevaartschool, Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland,BAAS en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen
Comentarios