top of page

INTERVIEW | Joy van de Heijden, Persuit Femmes


Joy van der Heijden, een montere jongedame van 24, richtte vorig jaar samen met haar moeder en jongere zus het merk ‘Pursuit Femmes’ op. Ondanks hun opstart tijdens corona vertelt ze vol optimisme, passie en enthousiasme over het ontstaan en de werking van hun onderneming in maatpakken voor vrouwen. [BAAS] Dag Joy! Kan je ons wat meer vertellen over jullie achtergrond en het ontstaan van Pursuit Femmes? Onze familie zit al sinds 1971 in de mode. Het is allemaal begonnen bij het merk ‘Van Gils’ dat mijn grootvader destijds had opgestart. ‘Tailor Blood’ stroomt sindsdien door onze aderen. Mijn moeder heeft, bijna 40 jaar later, in 2008, samen met haar neef en nicht, Café Costume opgericht. Dat was een groot succes op vlak van op maat gemaakte herenkostuums. Echter vond zij dat het hoog tijd was om ook voor vrouwen een gelijkaardig concept op de markt te brengen. Ik was net afgestudeerd en had nog geen concreet carrièreplan voor me, waardoor ik snel had gezegd om ‘the women empowerment’ voor damesverder uit te werken. Dat was het begin van Pursuit Femmes.

In maart hadden we een pand in de Kloosterstraat gevonden. We hebben echt geluk gehad dat het nog leeg stond en dat we daar snel konden starten. Het oorspronkelijk idee was om enkel een pop-up te doen maar uiteindelijk zitten we hier langer dan initieel de bedoeling was. Binnenkort gaan we verhuizen en een vaste winkel openen in de Sint-Michielsstraat. Hopelijk kunnen we dit vieren met een grote opening.


[BAAS] Hoe ervaar je de nauwe samenwerking met je zus en moeder? Het heeft zijn voor- en nadelen. Aangezien we elkaar door en door kennen kunnen we open kaart spelen en zijn we volledig eerlijk ten opzichte van elkaar. Wij werken gestructureerd en houden genoeg meetings om een goede balans tussen werk en privé te vinden. In het begin was het wat zoeken maar ondertussen hebben we een team agreement waar regels in staan over hoe we met elkaar moeten omgaan.

[BAAS] Ben je modebewust opgevoed? Bij mijn opa langs moeders kant zat dat er inderdaad altijd in. Hij vond het heel belangrijk om jezelf netjes te kleden en er goed uit te zien. Mijn grote liefde voor het maatpak is ontstaan tijdens mijn stage bij Café Costume. Ik vind het heel mooi om te zien. Dit geldt ook voor vrouwen wanneer zij tijdens de fitting hun tailor made kostuum aantrekken. Een vrouw die een pak aantrekt is gewoon fantastisch. Haar zo zien “shinen” op die pied de stal is waar we het voor doen.


[BAAS] Hoe creëren jullie interesse bij het publiek om een maatpak op maat te bestellen?

Dankzij onze winkel in de Kloosterstraat hebben we heel veel passage. Vooral tijdens het weekend. We gaan dan in gesprek met voorbijgangers en proberen te weten te komen wat zij juist zoeken. Vandaag de dag is er een groot confectieprobleem: je moet passen in de maten van de winkels terwijl er geen rekening wordt gehouden met het feit dat elk lichaam volledig anders is en dus bijna per definitie afwijkt van de standaard confectiematen. Wij proberen daar dan op in te spelen. Heb je bijvoorbeeld brede heupen en een heel smalle taille? Geen probleem. Wij bieden de oplossing en creëren een maatpak dat jij volledig zelf hebt gekozen. Het is de bedoeling om confidence te boosten, zodat dat vrouwen zich mooi en sexy voelen in onze creaties.

[BAAS] In welke prijsklasse worden de meeste maatpakken verkocht? Wij starten vanaf 450 euro voor een volledig maatpak. Wil je enkel een broek? Dan is de startprijs 150 euro. Een vest begint dan weer bij 299 euro. De prijszetting hangt voor een groot deel van de stof af. We hebben heel mooie huisstoffen en zij bestaan vaak uit 100 procent wol. Dit betekent niet per se dat het warm is. Het is vooral een heel soepele stof die mooivalt zonder kreuken. Ook werken we met andere stoffenhuizen zoals SCABAL. Hun fijn geweven stoffen bestaande uit mooie kleuren zijn nog van echte Belgische makelij.


[BAAS] Het lijkt niet evident om een onderneming te starten terwijl de coronacrisis nog volop de actualiteit beheerst?

Klopt. Wij zijn in maart dit jaar gestart van zodra de winkels hun deuren weer voor publiek konden openen. Gelukkig kregen we wat aandacht in de pers. Zo berichtten Gazet van Antwerpen en ATV beiden over de opening. Dat gaf ons een super start en met mondjesmaat werden we bekender. Wanneer de winkels weer dicht moesten konden klanten op privé-afspraak komen en konden we achter de schermen veel werk verrichten. [BAAS] Hoe kijk je naar een toekomst waar corona niet langer de orde van de dag uitmaakt? De zomer is in zicht! Mensen gaan weer naar buiten gaan om elkaar te ontmoeten op events, in cafés en op restaurants. Het telewerk zoals we het nu kennen zal volgens mij ook drastisch minderen, waardoor mensen zich weer zullen willen opkleden. Ik hoop dat wij dan een adresje zijn waar mensen gaan aankloppen. (lacht)



[BAAS] Hoe gaat jullie productieproces in zijn werk?

Als klant boek je allereerst een afspraak. Tijdens die ontmoeting gaan we uitgebreid luisteren naar de wensen en verwachtingen van de klant. Wij bespreken de stoffen, de snit van het kostuum, we nemen de maten op, enzovoort. Daarna geven we alle informatie in op ons systeem en wordt dat doorgestuurd naar Marokko, waar ons productiehuis zit. De aanmaak van deze kostuums duurt een vijftal weken ongeveer. Wanneer de kostuums hier toekomen kan de klant langskomen om de kledingstukken te passen. Wij bekijken dan met het team of er nog aanpassingen moeten gebeuren. Die laatste retouches doen we zelf. Een week daarna is het volledig klaar.


Wij willen met onze manier van produceren het idee van fast fashion tegengaan. Er wordt vandaag de dag te veel geproduceerd met verlies van kwaliteit. Inzetten op investering en duurzaamheid willen we promoten. We kunnen pas produceren vanaf het moment dat een klant een bestelling plaatst. Wij hebben met andere woorden geen overstock.


[BAAS] Laat je jezelf inspireren door andere fashionista’s of celebrities?

Ik kijk op naar inspirerende vrouwen die echt fungeren als vrouwelijke rolmodellen. Amanda Gorman bijvoorbeeld.

[BAAS] Op wat voor vrouwen mikken jullie voornamelijk? Iedereen is welkom bij ons ongeacht achtergrond, lengte en maten. We willen rekening houden met diversiteit en inclusie dus ook transgenders, non-binaire personen of vrouwen uit kwetsbare groepen of andere culturen aanspreken. [BAAS] Heeft een kostuum volgens jou een magisch effect dat zelfzekerheid in de hand werkt?

Ik ben ervan overtuigd dat het een invloed heeft en dat mensen zich goed bij zichzelf gaan voelen. Stel dat ik nu morgen een pitch moet gaan geven? Tuurlijk zou ik dan mijn mooiste pak aantrekken. Het geeft mij een boost in zelfvertrouwen!


[BAAS] Hoe heb je het tot hiertoe Pursuit Femmes kunnen combineren met je studies? In het begin moest ik mijn tijd verdelen over mijn studie, Pursuit Femmes én mijn voormalige studentenjob. Het was echt heel druk. Wanneer mijn studentenjob wat later op zijn einde liep was dat eigenlijk best een verademing. Nu zijn we aan het einde van het schooljaar en werk ik voor de volle 100% aan Pursuit Femmes.


"Vanuit Stad Antwerpen, je school of andere instellingen kan je gemotiveerd en begeleid worden naar het student-ondernemerschap toe."

[BAAS] Wat zijn de voordelen van het studentenstatuut?

Vanuit Stad Antwerpen, je school of andere instellingen kan je gemotiveerd en begeleid worden naar het student-ondernemerschap toe. Bij Voka volgen wij het Bryo-traject. Op dit ogenblik is dat het fashion traject met Nathalie De Schepper: met een klein groepje startende dames gaan we met elkaar in dialoog, inspireren we elkaar en delen we onze ervaringen. Ook Start it @KBC biedt ons niet alleen een jaar lang een coworking plek aan, maar ook een fantastische business coach en een heel netwerk aan inspirerende mensen die heel waardevol voor ons zijn. Het statuut maakt veel toegankelijk en het is een goede springplank. Ik vind het fantastisch dat het bestaat! Nog een laatste voordeel is dat je nog niet volledig committed bent aan de sociale bijdragen.


[BAAS] Welke skills uit jouw studie neem je mee?

Wij hebben vooral in het laatste jaar presentaties moeten geven. Dit is iets wat ik echt niet graag deed en heel hard ‘out of my comfort zone’ was. Toch is het heel belangrijk om het presenteren steeds te oefenen en daarmee vertrouwd te zijn. Als ik daar nu op terugblik ben ik heel dankbaar dat ik dat op school heb moeten doen. Daarnaast heb ik geleerd om met een helicopterview naar de dingen te kijken: niet focussen op details maar meer overkoepelend denken. Dit is heel toepasbaar binnen het bedrijf.


“het leven is geen groepswerk”

[BAAS] Heb je jezelf beter leren kennen door het ondernemen?

Amai ja! (lacht) Mijn zus zei ooit: “het leven is geen groepswerk”. Dat klopt! Ik kon niet altijd flexibel zijn in onverwachte zaken. Voor mij was die uitspraak een spiegel die werd voorgehouden en die mij heeft doen inzien dat ik soms een planning moet kunnen loslaten en meer moet relativeren. In Utrecht heb ik een cursus gevolgd ‘succes en faalangst’. Wat definieert succes? Dat is iets dat je helemaal zelf moet bepalen. Ik ben meer trots geworden op wat we doen in het leven en dat mag meer aangemoedigd worden. Succes moet gevierd worden! Ook de kleine prestaties. [BAAS] Heb jij een quote of motto waarmee je jezelf identificeert? My pursuit of happiness! Elke dag herinner ik mezelf eraan dat ondernemen zo leuk is. Ik moet niet van nine to five werken: ik smijt mij volledig en ik doe het ontzettend graag. Het voelt voor mij zelfs niet als werk maar eerder als vrijheid en plezier aan!


[BAAS] Heb je, om af te sluiten, nog een ultieme tip voor toekomstige student-ondernemers?

Wees niet bang, ga er gewoon voor en zoek een mentor als businesscoach. Dat heeft mij heel hard geholpen. Ga op zoek naar bedrijven die je inspireren en durf hen te mailen om met hen op de koffie te gaan. Zorg voor een fijne babbel om zo meer inzichten te krijgen. Veel van je vragen of twijfels zullen op deze manier beantwoord te worden. Don’t be scared to ask! Een ‘nee’ heb je en een ‘ja’ kan je krijgen.

Interview door BAAS ©

Foto’s door Senne Van der Veken en Eefje De Coninck


________



0 opmerkingen

Comments


bottom of page