top of page

Online verkopen: live talkshow met Marcel Vanthilt



“Fuck bol.com!” stak presentator Marcel Vanthilt van wal. Er zijn in Antwerpen immers meer dan 1.000 student-ondernemers en die kan je veel beter steunen in deze coronatijden dan één of andere Nederlandse gigant. Maar dan moet je die ondernemers wel kunnen vinden, en hoe doe je dat anders dan online?

Ondernemers moeten het online gebeuren wel goed weten aan te pakken. Maar hoe? In deze talkshow van TAKEOFFANTWERP_ kwam je alle geheimen van échte ondernemers te weten! En dat in de iconische showroom van Monique Stam.

Online escape rooms.

Marcels eerste ontmoeting van de avond was met Kobe Heleven van Loconsilio. Hij maakt samen met zijn businesspartner Rob Van Esser escape rooms en escape boxen die je kan huren om thuis te spelen. De heren studeren nog, dus na de lessen begeleiden ze momenteel online games. “We maken ook escape games op maat, bijvoorbeeld voor bedrijven die hun werknemers op een andere manier willen laten samenwerken. Zonder deze pandemie hadden we nooit gestaan waar we nu staan!”

Het gaat goed met Loconsilio. Een escape game reserveer je, net zoals bij de fysieke escape rooms. Kobes bedrijf telt intussen bijna genoeg boekingen om de maand december volledig te vullen. Marcel wilde wel eens zien hoe dat in zijn werk ging, dus stonden er enkele bereidwillige dames en heren van SINC klaar om in een uur te ontsnappen door een vaccin voor corona te vinden … en dat volledig online.

Intussen ging Marcel de geheimen van onze experts ontfutselen.


Nathalie, onze expert crowdfunding.

Zijn tweede gast was Nathalie De Schepper, startersadviseur en expert crowdfunding bij VOKA.“De crowd in crowdfunding start je met je eigen netwerk, de zogenaamde friends, fools en family. Die dragen dat het succes uit naar de grote crowd.” Marcel was niet zo zeker over dit succes: wat als de crowdfundingcampagne niet lukt? “Het geïnvesteerde geld gaat terug naar de funders. Wanneer je campagne succesvol was, maar er bijvoorbeeld andere problemen zijn, kan je ook niet aansprakelijk gesteld worden. Natuurlijk lijd je dan wel imagoschade. Wij bij VOKA raden aan om sowieso erg transparant te zijn naar de funders toe.”


In Nederland gebeurt crowdfunding zo’n vijf keer meer dan hier. “Belgen zijn doorgaans meer risico-avers. Ze neigen meer naar het aangaan van een lening. Dat is natuurlijk makkelijker en minder innovatief. Maar met een crowdfunding bouw je je fanbase op, het is innovatief in België dus je krijgt sneller media-aandacht, je bouwt een marketingcampagne op én als je een bijdrage doet, help je iemand om zijn droom te realiseren. Mooi, toch?”


De crowdfundingcampagne van Edith.

Een goed voorbeeld van een succesvolle crowdfundingcampagne nam Nathalies plek in Marcels zetel in. Edith Lagrou bedacht het bordspel/drankspel Drunken Sailor. “Ik kreeg het idee op vakantie met vrienden. Veel van dit soort spellen gebeuren via een app, met veel geroep en weinig gezelligheid. Vanuit mijn opleiding sociaal werk was ik ook op zoek naar een spel waarbij je iemand echt kon leren kennen. Dus zitten er in mijn spel ook ‘boeikaarten’, die wat diepere vragen bevatten. Bijvoorbeeld: wie of wat is in jouw leven een boei geweest? Marcel?”


Daar moest Marcel even over nadenken: “Mijn hond een tijdje. Of leuk werk. Iets dat je blij maakt. Of mooi weer.” De crowdfunding liep drie uur na de liveshow af. Mensen konden een vissershoedje kopen, of een t-shirt, of het spel om de productie ervan te steunen. “De meeste mensen kiezen wel voor het spel. Dat is fijn, want zo weet ik dat het écht aanslaat.” Marcel wilde wel eens weten of Edith al telefoontjes gehad had van grote spelletjesmakers. “Ja – maar ik kan het nog niet loslaten. Daarvoor doe ik het te graag.”


Tip van Edith voor andere ondernemers: “Vind je unique selling point.”

IKRAAN.

Voor de muzikale omlijsting van de avond zorgde IKRAAAN. De coronaperiode zorgde voor haar voor meer tijd om aan haar nieuwe album te werken. “Ik heb tijdens de eerste lockdown ook nog veel opgetreden. Ik maak ingetogen muziek, dus het publiek kon gewoon rustig blijven zitten, met mondmasker natuurlijk.” Haar nieuwe plaat wordt gefinancierd door haar platencontract. Ze heeft het geluk als artiest rond te komen momenteel: “Ik woon thuis bij mijn mama. Ik heb een jaartje vakantie genomen.” Marcel was ook benieuwd naar nieuw werk van de indrukwekkende zangeres. “Vrijdag (4 december 2020, nvdr) komt mijn nieuwe nummer met Jef Neve uit. In september is het dan tijd voor het hele album. Hopelijk is tegen dan alles weer normaal, zodat we kunnen optreden.”


Geen geheimen voor Filip.

De volgende gast in Marcels living was Filip Smet van Road21. Marcel viel meteen met de deur in huis: “Wanneer moet je beginnen met je online verkoop?” Maar Filip was nog sneller dan Marcel: “Meteen vanaf dat je je btw-nummer hebt. Om online te verkopen kan je simpel starten, via Instagram, Wix of Shopify. Je kan ook een webshop op maat maken, maar dat kost uiteraard meer. Met heel weinig geld kan je heel mooie dingen. Zorg ervoor dat je elke dag bijstuurt om te kijken wat werkt en wat niet, wat de nieuwigheden online zijn … Kijk ook naar de grote jongens. Bij Coolblue bijvoorbeeld kan je een foto nemen van je living en die uploaden om te zien of een bepaalde tv bij jou thuis wel mooi staat. Dat heet augmented reality.”

Marcel: “Werkt dat ook bij een nieuw lief?!”

De heren waren al snel in een onderhandelingspraatje verwikkeld. Tot Marcel Filip vroeg of het mogelijk is dat onze telefoons afgeluisterd worden. “Je mag er 100 % zeker van zijn. Er bestaat geen privacy meer. Praat maar eens een paar dagen over Leokoeken, en je zal er reclame voor krijgen. We leven in een wereld waar geen geheimen meer thuishoren.”

Tip van Filip voor andere ondernemers: “Doe wat je passie is en blijf je informeren.”

Kansen geven.

In Filips plaats kwam Thomas Nouws, eigenaar van Jacob’s Conceptstore. Intussen was het online team van Kobe goed op weg om het vaccin te vinden. Marcel vond het wel komisch: een liveshow over online ondernemen, en toch is er ook een gast die voor de klassieke bakstenen winkel kiest. Thomas verdedigde zich: “Mensen verlangen naar kleine gezellige boetiekjes in winkelstraten vol ketens. We passen ons assortiment ook aan naargelang de buurt waarin we zitten. Iedereen moet iets vinden naar zijn zin. We zijn een echte snuisterwinkel. En de tijd om te snuisteren is nu daar – ik ben heel blij dat ik morgen weer open kan.”


Toch was Marcel ook benieuwd naar de online aanpak van Thomas: “We hebben een webshop sinds vorige maand. Eigenlijk vonden we dat de winkel nog niet bekend genoeg was, maar we wilden er toch voor gaan.” Thomas geeft dan ook voornamelijk lokale ondernemers de kans om hun producten via de vier winkels van de Conceptstore te verdelen. “Ik wil die mensen echt een kans geven.”

Eerst online, dan fysiek.

De laatste ondernemers die bij Marcel op bezoek gingen, waren Nick Daelemans en Mathias Vertessen van het Antwerpse kledingmerk KLEIR. Ze bestaan intussen 3,5 jaar en werden door Marcel “een gevestigde waarde” genoemd, wat hen even deed gloeien van trots. “Wij zijn online begonnen met een webshop. We verkochten eerst aan vrienden en familie, maar we beseften op de duur wel dat er iets meer in zat. Toen zijn we een versnelling hoger geschakeld. We maakten bijvoorbeeld een shortlist met mensen waarmee we wilden samenwerken, met Tourist LeMC als topfavoriet. We spraken hem aan na een concert en voilà, nu maken we zijn merchandise.” Intussen verkopen de heren hun waren met typische Antwerpse uitspraken in acht verschillende verkooppunten. Maar er liggen nog veel ideetjes op de plank. Zoals Marcel het uitdrukte: “Jullie zijn nog lang niet kleir!”



Kobe gaf ons na 50 minuten liveshow het verlossende nieuws dat het SINC-team op tijd ontsnapt was en een vaccin tegen corona gevonden had. “Morgen feest!” kondigde hij aan. Dat liet Marcel zich geen twee keer zeggen.

Tip van Kobe voor andere ondernemers: “Je hebt nu deze coronatijd gekregen. Maak er iets moois van en kom naar buiten wanneer de tijd rijp is.”

IKRAAAN sloot de liveshow af met twee pareltjes van nummers en stuurde ons tevreden “naar huis”. Bedankt dat je erbij was!


Je hebt de smaak te pakken?

  • Via HETINTERNETOOKUWZAAK.BE word je van A tot Z ingeleid in de wereld van online aanwezigheid en webshops.

  • Bezoek zeker de Belgische portaalsite over goede praktijken in e-commerce WWW.INFOSHOPPING.BE

  • Een dubbelinterview met Edith en Nathalie kan je HIER vinden.

  • Je zoekt nog een reden om te starten met een eigen crowdfundingcampagne? Lees dan zeker DIT ARTIKEL.


 




​In TAKEOFFANTWERP_ALLIANCE bundelen de stad Antwerpen, de voornaamste hoger onderwijsinstellingen, jongerenwerking KAVKA, studentenvereniging SINC, ondernemersorganisatie VOKA en verschillende lokale bedrijven en organisaties de krachten. Dit Antwerps initiatief met Europese en Vlaamse steun organiseert dus de ruime ondernemende context voor alle jongeren in de stad.

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page