top of page

Preachers voor crowdfunding

Maandag 30 november wordt dé dag om meer bij te leren over e-commerce. Een interessant, maar niet wijdverspreid onderdeel hiervan kan crowdfunding zijn. Tijd om eens bij te praten met VOKA-crowdfundingexpert en startersadviseur Nathalie De Schepper en een van haar succesvolle poulains Edith Lagrou, de stichter van het boardgame Drunken Sailor.



Edith, een klein vogeltje vertelde ons dat jij meter bent van een van Nathalies kindjes. Jullie zijn dus goede vriendinnen. Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Edith: “Ik wist altijd al dat ik ondernemer wilde worden. Het was door een mailtje van TAKEOFFANTWERP_ dat ik me uiteindelijk liet overhalen om naar een infosessie voor starters te komen. Nathalie was daar ook. Ze bleef tot na het einde van het evenement en stelde zich super toegankelijk op. We wisselden nummers uit, via haar kwam ik in het Bryo-traject van VOKA terecht en ze raadde me aan eens langs te gaan bij een evenement van SINC. De bal ging aan het rollen.”

Nathalie: “Edith stelde zich meteen heel open op. Dat apprecieer ik aan mensen. Ze vertelde me ook eerlijk dat haar mama pech gehad had in het ondernemen door toedoen van een boekhouder – ze wilde dolgraag ondernemen, maar had ook een klein hartje. Ze wilde liefst geen grote risico’s nemen. Ik heb samen met haar haar idee bekeken en heb haar een crowdfundingcampagne voorgesteld.”


Het woord is gevallen. Hoe zijn jullie bij crowdfunding terecht gekomen?

Nathalie: “Vier jaar geleden zei mijn baas dat hij bij VOKA een project rond crowdfunding wilde starten. Hij zocht nog mensen en ik was meteen enthousiast. Nochtans wist ik er toen nog niet zo veel vanaf. Ik organiseerde workshops met Nederlandse experten en volgde die ook zelf. Daardoor merkte ik dat wat die Nederlandse experten vertelden, niet echt afgestemd was op onze Vlaamse markt. Ik begon toen zelf workshops te ontwikkelen op maat van Vlaamse ondernemers. De tevredenheidsscore daarvan lag echt hoog, 9,5/10! Ik was er echt tevreden over. Intussen heb ik ook een toolkit ontwikkeld, ben ik een boek aan het schrijven en heb ik al zo’n kleine tweehonderd ondernemers begeleid. En natuurlijk heb ik zelf een crowdfunding georganiseerd voor mijn bedrijf Tiny Dreams. Ik zocht een goede reden om eens een crowdfunding te doen … dus heb ik maar een bedrijf opgericht.” (lacht)


Wat zijn de voordelen van crowdfunding? En zijn er ook nadelen?

Edith: “De voordelen ervan zijn simpel: je krijgt bekendheid voorbij je inner circle, het is een goed marktonderzoek want je ziet meteen hoe goed je product zou scoren op de markt, er is geen risico voor de funder want als het doel niet gehaald wordt, krijgt hij zijn geld terug en ook voor de founder is er een groot voordeel, want die kan natuurlijk investeren in zijn project. Maar er zijn ook nadelen. Een crowdfundingcampagne vraagt veel werk. Je moet bereid zijn het nauwgezet op te volgen, ook als je bijvoorbeeld doodziek in bed ligt. Als je het doel haalt, kan je er ook niet zomaar uitstappen, want je hebt een verplichting naar je funders.”

Nathalie: “Of je zit niet op één lijn met je producent, zoals Edith en ikzelf hebben ervaren. Ze verhoogden de prijs van ons product toen ze zagen dat de crowdfunding een succes was.”

Edith: “Ik was ook wel bang voor gezichtsverlies. Wat als ik het vooropgestelde doel niet zou halen?!”

Nathalie: “Je ging dat halen! Ik wist dat sowieso.

Nu lijkt het alsof er meer nadelen dan voordelen zijn, maar ik ben echt wel een preacher van het concept crowdfunding. Wij Vlamingen zijn altijd voorzichtig en willen liefst risicoloos door het leven, zeker als het op onze centen aankomt. Crowdfunding is daarvoor een ideaal middel: de investeerder krijgt zijn geld terug als de campagne mislukt, en de ondernemer heeft als het wel lukt geld om zijn onderneming te doen starten of groeien.”



Welke tip kan je geven aan ondernemers die crowdfunding overwegen?

Edith: “Doe een fotoshoot! Voor je crowdfundingpagina heb je voldoende visuals nodig, want mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Kies een campagne van iemand die een gelijkaardig idee heeft of in dezelfde branche zit als jij en analyseer die campagne om good practices te leren.”

Nathalie: “Laat de basis van je crowdfundingcampagne een marketingcampagne zijn, zodat je de graphics en de communicatie ervan later kan recycleren. Ga je internationaal, kom dan zo professioneel mogelijk over, ook al ben je net gestart. Houd je het nationaal, dan doe je dit beter niet. Wij Vlamingen denken snel dat je ons geld dan niet nodig hebt.

Onbekend is onbemind wanneer het crowdfunding betreft. Blijf geduldig uitleggen wat crowdfunding is en leid je klanten door het fundingsproces. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk. O, en vertel hen natuurlijk dat ze hun geld kunnen terugkrijgen wanneer de campagne niet slaagt.”


Stel je voor dat je een miljoen ophaalt met een crowdfundingcampagne … Waar zou je dat geld dan aan besteden?

Edith: “Euhm, een feestje voor mijn petekindje? Zou dat niks zijn? (lacht) Ik denk dat ik het liefst andere ondernemers zou willen ondersteunen en Drunken Sailor doen groeien. Anderzijds kan een miljoen snel op zijn, dus ik zou er goed over nadenken en proberen om zo slim mogelijk te investeren. Ik zou me er dus ook goed in laten adviseren.”

Nathalie: “Ik zou iemand aannemen om mijn bedrijf te doen groeien. Iemand die het gezicht ervan kan worden, zodat ik achter de schermen mijn creatieve zelf kan zijn. En daarnaast zou ik een investeringsfonds opstarten voor jonge vrouwelijke ondernemers. Zij hebben het stereotiepe al tegen en krijgen daardoor minder kansen. Met het investeringsfonds kan ik ze toch een duwtje in de rug geven.”


Wat is voor jullie echt belangrijk in ondernemen?

Edith: “Hoe moeilijk de situatie is, hoe hard je ook werkt: blijf ervoor gaan. Je hoeft daarom geen dure risico’s te nemen. Laat je goed informeren en ondersteunen. Zoek je een Nathalie!”

Nathalie: “Doe aan positive framing. Weet de positieve elementen uit elke situatie te halen. Je zal zien dat je zo ook meer positieve zaken en mensen aantrekt. Het kan je zaak enkel ten goede komen.”

==


Hou op maandag 30 november de Facebookpagina van TAKEOFFANTWERP_ in de gaten! Je komt te weten hoe je in deze tijden online verkoop aanpakt. Dat hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Tenslotte zitten we in Antwerpen, een smart city: digitaal ondernemen zit in ons bloed!

Dus wil je graag weten hoe je een webshop lanceert? Hoe je een crowdfunding kan organiseren, op een gemakkelijke manier een mooie website kan bouwen? Of misschien heb je wel wat hulp nodig met personal branding en wil je weten hoe je jezelf op een leuke manier online kan verkopen?


Omcirkel 30 november dan maar met een dikke rode stift in je agenda! Om 20u00 gaan we live met een talkshow in het teken van 'online verkopen'.


Meer informatie vind je HIER.

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page