top of page

E-ROUNDUP: Jasper Symons (The KOFF Label) in de spotlight

“Een passie voor koffers én ecologische producten vormden de basis van The KOFF Label”


Dit is Jasper Symons: 21 jaar, student International Business Management aan de Karel de Grote Hogeschool en sinds een jaar de trotse eigenaar van The KOFF Label. Met zijn bedrijf wil hij ervoor zorgen dat mensen op een stijlvolle manier bijdragen aan het milieu. Dit doet hij door rugzakken, portefeuilles en andere accessoires te maken van gerecycleerde materialen.

Zijn verhaal: van idee tot productie


Een verslaving aan koffers ligt aan de basis van zijn start-up en verklaart ook de keuze van de bedrijfsnaam. Deze verslaving veranderde in een idee voor een onderneming en tijdens de ‘Startup @ Campus-wedstrijd’ van KdG werden de plannen concreter. Hij eindigde als een van de winnaars en won een jaar lang een-op-een coaching. Jasper vertelt: “Tijdens dit proces heb ik mijn idee verder vormgegeven en beslist welke richting ik uit wou gaan. Wat volgde was het tekenen van designs en de keuze van materialen.”


De eerste collectie werd gemaakt van Piñatex. Dit is een alternatief voor leer dat gemaakt wordt van ananasbladeren. Deze grondstof geeft Filipijnse landbouwers een extra inkomen en voorkomt verspilling, een win-winsituatie dus. Jasper’s doel was om een fabriek te vinden voor de eindproductie in België maar dat bleek omwille van het kostenplaatje al snel een moeilijk verhaal. Een fabriek in Portugal voldeed aan al zijn vereisten en werd de ideale partner.


Dan was het tijd voor een crowdfundingcampagne om al die plannen te financieren. In een mum van tijd haalde Jasper € 5050 euro op. Hiermee kocht hij een naaimachine om thuis prototypes te maken en financierde hij de eerste collecties. Ik hoor je al denken: prototypes maken, kan hij dat zomaar? Jasper ging op naailes en volgde een jaar lang lederbewerking nog voor hij aan dit avontuur begon. Hard work pays off. Je kan de eerste collectie van The KOFF Label bewonderen en vooral kopen op de webshop en in verschillende winkels.


Over de ‘groene bacterie’, de belangrijkste eigenschappen van een ondernemer en zijn toekomstvisie


Jasper maakte niet alleen zijn ondernemersdroom waar, maar kan met zijn start-up ook ecologische producten creëren. Moeten we nog vermelden dat duurzaamheid iets is dat hem na aan het hart ligt? Het werd hem met de paplepel ingegeven: “Ik heb al van jongs af aan een groene bacterie en daar heeft mijn vader wel iets mee te maken; hij maakt meubels van gerecycleerde materialen. Ik wist al snel dat ik ook die kant op wou gaan, maar ik wou het vooral zelf doen.”


Creativiteit en probleemoplossend denken zijn volgens Jasper twee belangrijke eigenschappen van een ondernemer. Daarnaast kan je volgens hem ook maar best sociaal zijn: “Voor de opstart van mijn onderneming ging ik aankloppen bij Xerius, ging ik netwerken en volgde ik het start-uptraject van Bryo. Ik heb veel dingen opgestoken en vooral veel interessante mensen ontmoet.”


De toekomstvisie van Jasper is klaar en duidelijk: “Over 5 jaar zijn we bekend over de hele planeet, hebben we ons productassortiment uitgebreid en realiseren we dit met een compleet groen distributiekanaal.” Deze ambitieuze ondernemer durft al eens te dromen maar is ook realistisch. Vanaf september is hij klaar met studeren. Zijn financieel plan vertelt hem dat het noodzakelijk is om de eerste twee jaar een vast inkomen te hebben. Na zijn studie gaat hij op zoek naar een job, maar in bijberoep blijft hij verder bouwen aan dit verhaal.


“Er wordt veel over duurzaamheid gesproken maar kopen we ook milieubewust?”

We sluiten elk interview af met een vraag van een andere student-ondernemer.


Fotograaf Christof Busschots vraagt zich het volgende af: “Duurzaamheid en milieubewust leven zijn veel besproken thema’s. Merk jij dit ook of blijven mensen wat hun aankopen betreft kiezen voor ketens en bekende merken?”

Jasper: “Veel hang af van hoe je jouw brand profileert. Storytelling is belangrijk als je potentiële klanten wil overtuigen van de meerwaarde van je product. Je moet de juiste mensen bereiken en de juiste boodschap tot bij je doelgroep brengen. En onze doelgroep, die bestaat uit mensen die milieubewust door het leven gaan en hun geld ook het liefst volgens die waarde uitgeven. Zij verkiezen merken zoals The KOFF label boven de grote ketens.”


Bekijk hier de blind date die Jasper had met Eva:

 

Get in touch

Volg Jasper zijn verhaal en onderneming via onderstaande links.


 



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page