top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ AWARENESS ROND JE MERK CREËREN



Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland levert vandaag twee sprekers aan: Margo Mathys, die het gesprek zal leiden, en Pieter Leuridan, communicatiemanager bij Voka. Pieter is dé geschikte persoon om de jonge ondernemers van SINC Antwerpen goed op weg te helpen bij het creëren van meer awareness rond hun merk.


SINC wordt aan de tafel in de jongerenbib van Permeke gerepresenteerd door Sander De Herdt en Julie Bongaerts. Sander is Head of Directors van SINC, hij studeerde twee jaar marketing en zal nu ook een jaar voor YoungOnes aan de slag gaan als junior marketeer. Julie is Content Director bij SINC. Ze studeert gelijktijdig communicatiewetenschappen in Antwerpen.



Sander: “SINC is een studentenorganisatie die instaat voor het ondernemerschap in Antwerpen. Wij willen de ondernemende mindset aan iedereen meegeven: mensen met een eigen onderneming, maar ook mensen die op een ondernemende manier in het leven staan. Wanneer mensen studeren, hebben ze vaak nog de tijd om te experimenteren, daar willen wij bij SINC gebruik van maken. Wij zitten niet stil bij SINC: we organiseren verschillende evenementen door het jaar, we delen content op sociale media en we organiseren exclusieve evenementen samen met onze partners. De ondernemersvraag die wij vandaag willen stellen, is: Hoe kunnen wij met SINC meer awareness creëren en meer media-aandacht krijgen?”


Margo: “Daarom heb ik mijn collega Pieter vandaag meegenomen, de ideale expert voor deze sessie.”


Pieter: “Ik ben Pieter Leuridan, communicatiemanager bij Voka Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland. Wij doen bij Voka aan belangenbehartiging, we organiseren netwerkevents en we doen aan dienstverlening. Dat wil zeggen dat we bedrijven uit alle soorten sectoren en van verschillende groottes helpen om beter aan zaken te doen en te groeien. Ikzelf sta in voor de afdeling externe communicatie. Alles passeert via mij: ons maandblad, onze wekelijkse nieuwsbrief, de socials, de mailing naar meer dan 3000 leden. Ik help onze CEO en onze voorzitter ook om introducties voor te bereiden, opinies te schrijven voor kranten en weekbladen en ik ben het eerste contact naar de pers toe.”


Margo: “SINC, wat doen jullie momenteel al om awareness te creëren?”


Julie: “Wij organiseren maandelijks evenementen, we spreken opleidingshoofden en docenten aan zodat zij ons kunnen promoten bij de studenten. We zijn actief op sociale media en recent zijn we TikTok ook actiever beginnen gebruiken.”


Pieter: “Ik hoor hier al een paar goede dingen, bijvoorbeeld eigen content creëren door TikTok-filmpjes te maken. Het medialandschap is nu eenmaal veranderd. Er zijn tegenwoordig veel opportuniteiten om een groot publiek te bereiken via eigen content: met een YouTube-kanaal, via TikTok of Instagram Stories. Ik denk dat jullie digital natives daar nog veel bedrevener in zijn dan ik.


Het is natuurlijk ook belangrijk dat je uitlegt waar SINC voor staat, ik denk dat jullie merkbekendheid nu nog niet voor iedereen duidelijk is. Jullie problematiek is gelijkaardig aan die van veel startende ondernemingen. Een duidelijke website maken is een eerste manier om jullie merk onder de aandacht te brengen. Zorg bijvoorbeeld dat er op jullie website een mediapagina of een perspagina komt te staan. Journalisten lezen graag beknopt waar jullie organisatie voor staat. Je kan hier ook enkele foto’s van voorbije events in hoge resolutie opzetten die bruikbaar kunnen zijn in een printmedium. Ook kan je een aantal testimonials toevoegen van deelnemers of studenten die actief zijn binnen SINC. Het is ook erg belangrijk dat je een contactnummer of mailadres toevoegt. Journalisten doen niet aan contactformulieren, zij willen de telefoon opnemen of meteen kunnen mailen. Voor de audiovisuele media is het ook altijd leuk om een kort filmpje te maken waarin jullie SINC voorstellen in twee of drie minuten.”



“Als je breder gaat dan de website alleen, denk ik dat het belangrijk is om je huiswerk te maken. Probeer te weten te komen welke journalisten met de onderwerpen bezig zijn die jullie aanbelangen. Volg hen via LinkedIn en probeer contact met hen te leggen. Doe dit gericht: zorg dat de journalist weet met welke reden jullie hem contacteren en niet één van zijn collega’s. Hou daarbij altijd in het achterhoofd wie je wil bereiken en via welk medium je graag zichtbaarheid krijgt. Stem ook zeker je boodschap af op het medium.”


Margo: “Bij de keuze van het medium ga je ook goed moeten kijken naar wie je doelgroep is. Waar zijn zij actief en welk medium lezen of beluisteren zij?”


Pieter: “Op die manier bouw je een netwerk uit van journalisten. Je bent eigenlijk pas waar je moet zijn wanneer een journalist jou opbelt. De journalist heeft dan een bepaalde problematiek waar hij graag jullie mening over hoort of hij wil weten of jullie hem met mensen in contact kunnen brengen.”


Julie: “Eind november organiseren we meestal een groter evenement waarbij we inzetten op de creatieve sector. Dit is een evenement waarin SINC redelijk uniek is. Als we daar de pers voor willen uitnodigen, hoelang op voorhand beginnen we daar dan aan?”


Pieter: “Niet te lang op voorhand omdat de aandachtspanne van een journalist vrij beperkt is. Hou natuurlijk wel rekening met de periodiciteit van bepaalde magazines. Voor audiovisuele media en online nieuwsplatformen is een week op voorhand vaak al ruim genoeg.”



Margo: “Kan je ook nog iets meer toelichting geven over storytelling?”


Pieter: “Storytelling is inderdaad heel erg belangrijk. Zeker jongere organisaties en starters worden nog vaak geassocieerd met de gezichten die de organisatie trekken. Bij grote gevestigde bedrijven of multinationals heb je een CEO die elke twee jaar verandert, er is een raad van aandeelhouders en bestuursleden, maar er is geen directe band meer met het bedrijf. Dit is net de kracht van kleine organisaties: dat je het uithangbord van je eigen bedrijf kan zijn. Vertel je verhaal van het prille begin, hoe ben je op het idee gekomen om hiermee te starten? Journalisten smullen hiervan, want mensen maken nu eenmaal het nieuws. Producten, concepten en theorieën maken geen nieuws, mensen van vlees en bloed wel.”


Margo: “Jullie hebben een mooi verhaal – ondernemende studenten die ondernemende studenten willen ondersteunen. Blijf dit zeker belichten.”


Sander: “We merken dat het concept van student-zelfstandige nog niet bij alle studenten bekend is. We botsen hier elk jaar opnieuw tegenaan. Hoe bereiken we de mensen die hier geen weet van hebben?”


Pieter: “Ik weet niet of een mediakanaal hiervoor het meest aangewezen is. Misschien kan je hier best gaan linken met andere organisaties waar studenten actief zijn. Zijn er andere platformen of plaatsen waar studenten actief zijn en kunnen we daar onze boodschap gaan uitdragen? Bij Voka werken we bijvoorbeeld met ons netwerk Jong Voka en met onze starterswerking Bryo, waar we aan kruisbestuiving doen. Mensen die bij Jong Voka starten, zijn daarom nog niet op de hoogte van Bryo en omgekeerd. Daarom pitchen we onze initiatieven geregeld. Dit kan perfect omdat deze netwerken complementair zijn en elkaar dus aanvullen. Er zijn natuurlijk ook een heleboel valkuilen. Ik ben zelf twintig jaar journalist geweest. Journalisten willen op een heldere en beknopte manier geïnformeerd worden. Ze hebben een hekel aan Engelse termen, vakjargon en marketing. Voor de meeste journalisten zijn specifieke termen Chinees. Hou het down-to-earth en simpel. De meeste journalisten zijn generalisten die over alles moeten kunnen schrijven: ze hebben weinig voorkennis.”



“Een ander belangrijk begrip is newsjacking. Je wil met je bedrijf kunnen inhaken op iets wat bovenaan de nieuwsagenda staat. Je kaapt dan eigenlijk het nieuws door iets te vertellen wat verband houdt met het nieuws. Deze verhalen zijn op dat moment erg interessant voor een journalist. Je weet wat er leeft in de actualiteit als je bijvoorbeeld op Twitter of op andere platformen bekijk wat de trending topics zijn. Als dit aansluit bij wat jullie doen, dan kan je daar zelf op Twitter of op LinkedIn iets over posten. Je kan bijvoorbeeld ook vanuit jullie organisatie reageren op een opinieleider of een debat. Op die manier is de kans reëel dat je gecontacteerd wordt met de vraag om daar iets meer over te vertellen.”



Margo: “Ik herhaal nog graag kort alle belangrijke tips die Pieter jullie vandaag gaf. Voer onderzoek zodat je weet wie je moet bereiken. Post zoveel mogelijk content en probeer op te vallen bij journalisten. Op deze manier kan je mediacontacten opbouwen. Hou ook rekening met valkuilen: gebruik geen vakjargon, zorg ervoor dat je niet te diep in het product zit. Hou het dus simpel. Dit brengt ons meteen bij de ultieme tip van Pieter …”


“Wat je ook uitstuurt, zorg dat je bomma het begrijpt. Zij heeft waarschijnlijk geen voorkennis van waar je mee bezig bent. Als je bomma het begrijpt, dan snapt iedereen het.”

- Pieter


______________________


TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Logo's VLAIO en TAKEOFFANTWERP





Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page