top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ EEN LOGO EN EEN HUISSTIJL ONTWERPEN



Erik Desombere gaat nooit ergens alleen naartoe – als grafisch ontwerper heeft hij zijn lettertypes en logo’s overal bij zich. Sint Lucas Antwerpen is een belangrijke plek voor hem: hij studeerde er, gaf er de liefde voor de letter door aan zijn studenten én hij ontwierp het nieuwe logo voor de school. In deze Entrepreneurial Essential ontfutselt Mathias Mallentjer hem de geheimen van het grafisch ontwerpen.


De liefde voor de letter



Keep it simple


Erik is fan van typografische logo’s. Hij gaat het liefst typografisch of vormelijk aan de slag met de naam van een bedrijf. Eenvoud siert het logo: “Toeters en bellen zijn niet nodig.” Iedereen kent de ‘M’ van het wereldbekende logo zonder dat de volledige naam McDonald’s erbij staat. Andere bedrijven zullen iets meer hun best moeten doen om dezelfde naamsbekendheid te bekomen. Het is altijd een goed idee om – zeker in het begin – de naam van je bedrijf te incorporeren in je logo.


Mathias heeft enkele bekende logo’s meegenomen en legt Erik op de rooster: Welke bedrijven hebben een geslaagd logo en waar gaan zijn haren van rechtstaan? Uiteraard is niet elk logo ook een goed logo. Erik wendt de ogen af wanneer hij eentonige kleuren ziet, maar ook slechte letters en verhoudingen zijn een no-go voor hem. Een goed logo is volgens Erik vooral herkenbaar, maar ook de vorm doet er natuurlijk toe. Je visuele identiteit staat of valt volledig met een logo.


De kracht van een goed logo



Een logo staat dus nooit alleen: het moet binnen een volledige huisstijl passen. Je moet je bedenken waar je dit logo allemaal voor zal gebruiken. Wanneer een bedrijf zoals Volvo een logo creëert, moet dit zowel in 2D als in 3D werken, omdat zij dit bijvoorbeeld ook als ornament vooraan op hun auto’s plaatsen. Spotify heeft behalve een sterke naam ook een beeldmerk nodig om op te vallen tussen verschillende apps. De slager op de hoek heeft volledig andere toepassingen dan de Universiteit Antwerpen. Je begint dus telkens met het oplijsten van die verschillende toepassingen.


Trending versus tijdloos


Sommige bedrijven wisselen graag en vaak van logo. “Er wordt zo dikwijls geswitcht dat ik me de vorige versies niet meer altijd kan herinneren, terwijl de herkenbaarheid net groter wordt wanneer je een logo een aantal jaren kan blijven gebruiken”, aldus Erik.


Studio Brussel is hier een voorbeeld van en wijzigde net haar logo. Hier zou de reden kunnen zijn dat het jongere publiek misschien ook graag afwisselt. Studio Brussel gebruikt een gradient van twee kleuren in haar nieuwe logo. Dit is iets wat momenteel trending is en wat we dus kunnen categoriseren onder de term ‘modeverschijnsel’.


Typografische logo’s zoals die van KMSKA, Omer en Ypra zijn dan weer wel volledig Eriks ding. Er zit bovendien telkens een extra betekenis vervat in de letters. Bij KMSKA kan je met je vinger door het doolhof van de letters gaan net zoals je door het museum zou wandelen. Het logo van Omer doet dan weer erg denken aan glasramen en legt op die manier de nadruk op de traditie van de brouwerij. Bij Ypra matchen de kleuren van het logo met de smaken van het bier: zacht, fris en fruitig.


Kleur bekennen


Kleuren geven wel vaker een extra betekenis aan een logo en meer dan eens zijn ze ook cultuurgebonden. Het is niet meer dan logisch dat een ziekenhuis een logo heeft waar groen in verwerkt zit; dat is bij ons immers de kleur van de hoop. Het logo van Carrefour toont dan weer de Franse driekleur: de pijlen zijn blauw en rood en de onderliggende letter C is wit.


“Denk steeds na over de kleuren en probeer ze te matchen met de waarden waar jouw bedrijf voor staat of met de eigenschappen van het product.”

Ook gevoel kan een belangrijke rol spelen bij een kleurkeuze. Je kan uiteraard wel altijd terugvallen op bepaalde trucjes zoals het gebruiken van complementaire kleuren. Toch zou Erik een logo steeds eerst in zwart-wit ontwerpen. Hij legt uit waarom:



Bezint eer ge begint


Een logo kan tijdloos zijn, maar soms ontstaat ook de nood om te vernieuwen. Een huisstijl wijzigen is enorm kostelijk voor een groot bedrijf. Je verandert dus niet zomaar van logo. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om het logo enkel te updaten of te actualiseren. Bij Coca Cola is er door de jaren heen wat gesleuteld aan het logo, maar de essentie is nooit veranderd. Dit zorgt er ook voor dat iedere generatie het merk meteen herkent.


Het vernieuwde logo moet natuurlijk nog steeds passen in de huisstijlgids. De huisstijlgids is een document dat twee partijen – de opdrachtgever en de vormgever – ondersteunt. Elke derde partij die de huisstijl gebruikt (fotografen, copywriters, andere grafische ontwerpers), moet weten hoe ze er precies mee moeten omgaan. Als vormgever bewaak je op deze manier je werk.


Erik legt uit hoe dit in zijn werk gaat bij TAKEOFFANTWERP_:



Letters op maat


Erik werd met het nieuwe logo van Sint Lucas Antwerpen genomineerd voor een Henry Van de Velde Public Gold Award. En jullie stemden massaal mee voor de publieksprijs!


“We zullen heel erg trots zijn dat een Antwerps icoon naar huis gaat met de publieksprijs.”

– Mathias Mallentjer



Op 23 januari was het dan zover: Erik mocht met twee (!) awards buiten lopen! Hij won de categorie Graphics én de Publieksprijs! Merci om met zo velen te stemmen!







Verklarende woordenlijst

Beeldmerk_

Blokschreefletter_

Blurren_

Futura lettertype_

Gradiënt_

Grid_

Huisstijl_

Kalligrafie_

Kapitaal_

Ligatuur_

Onderkast_

Schreefletter_

Schreefloze letter_

Tone of voice_

Trademark_

Typografie_

Vectorieel overtrokken_

Woordmerk_


______________________


TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Logo's VLAIO en TAKEOFFANTWERP

Recente blogposts

Alles weergeven

1 commentaire


Thanks for sharing

J'aime
bottom of page