Feesten/evenementen organiseren in 10 stappen

Wil je graag iets organiseren in de stad? Wij zetten hieronder 10 praktische en waardevolle tips op een rij. (Psst, onderaan vind je nog een bonustip)


1. Locatie kiezen


2. Materiaal huren

Op deze website vind je een overzicht van alle soorten materiaal die je nodig zou kunnen hebben.

Gelukkig kun je heel veel materiaal ook huren of lenen:


3. Muziek spelen


Denk je aan een evenement, dan denk je automatisch aan muziek. Vergeet niet dat muziek afspelen op je evenement ook met voorwaarden komt. Klik op onderstaande links om er meer over te weten te komen:


4. Verzekeringen

Aan het organiseren van een evenement zijn onvermijdelijk risico’s verbonden. Om de gevolgen hiervan zo veel mogelijk te beperken, is het belangrijk dat je je verzekert voor de juiste zaken.

Informeer je daarom zeker even over volgende zaken:

5. Vrijwilligers en artiesten

Sinds 2006 is er een wettelijk vrijwilligersstatuut dat vrijwilligers beschermt zonder al te veel administratieve lasten voor de organisaties. Meer info over het statuut vind je in deze PDF van het vrijwilligersweb. Verder geeft ook de website over de vrijwilligerswetgeving je meer uitleg.

Wil je je artiesten vergoeden? Op deze pagina staan alle mogelijkheden netjes op een rij.

Sinds 1 januari is het platform artist@work gelanceerd. Kunstenaars zijn vanaf heden verplicht een kunstenaarskaart te hebben en te werken via het platform. Als organisator ben je verplicht die kunstenaarskaart op te vragen als je werkt via de kleine vergoedingsregeling (KVR).


Andere interessante pagina’s:

6. Bewaking inschakelen


Wil je vrijwilligers inschakelen specifiek voor bewaking? Lees dan zeker onderstaande documenten. Ook op deze pagina vind je hier nuttige info over. Een overzicht van de erkende bewakingsbedrijven in België vind je op de website van Vigilis.


7. Alcohol serveren


Wordt er alcohol verkocht op je fuif of evenement? Hou er dan rekening mee dat je in sommige gevallen een drankvergunning nodig hebt. Wanneer juist? Als je evenement minstens 15 opeenvolgende kalenderdagen duurt, of wanneer ze meer dan 10 keer per jaar wordt georganiseerd. In alle andere gevallen heb je geen drankvergunning nodig. We spreken dan van een gelegenheids evenement. Alle info hierover vind je op de website van Ondernemen in Antwerpen.


Wat zijn de risico's? Wat zegt de wetgeving verder nog? Wat mag (niet)? De FOD Volksgezondheid beantwoordt al je vragen! Bekijk de folder en neem contact op met hen.


8. Positief feestklimaat, gezond organiseren & veilig feesten


Creëer een positief feestklimaat, zorg voor een veilige omgeving en zo ook voor een onvergetelijk evenement. Hier lees je hoe.


Bereid je voor op mogelijke veiligheids- en gezondheidsproblemen, zoals het illegaal gebruik van drugs of onveilig vrijen. Lees hier enkele heel bruikbare tips.

  • De druglijn bel je best wanneer er zich een onverwacht probleem voordoet: 078 15 10 20

  • Safe 'n Sound adviseert je omtrent uitgaan en partydrugs

  • Quality nights is een label dat je als evenement kan verkrijgen wanneer je voldoende doet voor de gezondheid van je bezoekers. Denk maar aan het aanbieden van gratis oordoppen, condooms, gratis drinkwater, veilig vervoer, en meer.

Hieronder nog relevante thema's en links:


Zorg voor je bezoekers:

Regelgeving:

Privacy van de bezoeker:


9. Afval verwerken


Je kan bij de stad afvalcontainers (de zogenaamde Feestcontainers) huren van 240 liter of 1100 liter inhoud.

Let wel op, de containers zijn enkel bedoeld voor restafval. De rest moet aangeboden worden op de voorziene dag van de ophaling. Je vindt alle informatie en een aanvraagformulier via deze link.


10. Promotie, imago en branding


Wil je affiches plakken in het straatbeeld? Lees dan aandachtig de regels voor affiches plakken van stad Antwerpen. Info over het gebruik van sociale media, drukwerk, branding, crisiscommunicatie, regelgeving en interne communicatie vind je hier allemaal terug.


Welk verhaal wil jij vertellen met je organisatie of onderneming? Lees hier hoe je tot je eigen image/branding kunt komen.



Bonustip


Wist je dat je ook met enkele kleine aanpassingen heel gemakkelijk ecologisch kunt organiseren? Denk aan herbruikbare bekers, duurzaam drukwerk of vervoer, etc.


Nuttige informatie


Alle andere nuttige informatie vind je hier.

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

TAKEOFFANTWERP is sinds 2014 een werking én de plek waar studenten hun ondernemingsvaardigheden kunnen ontwikkelen. 

Dit is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen (Universiteit Antwerpen, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Hogere Zeevaartschool Antwerpen en Karel de Grote Hogeschool) samen met de stad Antwerpen, VOKA, BAAS en SINC.

TAKEOFFANTWERP

PARTNERS

KERNACTIVITEITEN

INFORMATIE