top of page

INTERVIEW_ Wavetops


Emilie Frans is afgestudeerd in meertalige professionele communicatie. Ze combineert haar huidige job als projectcommunicator met haar onderneming “Wavetops”. Een ecologische kledinglijn voor echte natuurliefhebbers.


BAAS_ Dag Emilie! Vertel eens, wie ben jij en met wat ben je allemaal bezig?

Mijn naam is Emilie en ik richtte 1,5 jaar geleden mijn eigen onderneming ‘Wavetops’ op. Wavetops is een ecologische kledinglijn voor volwassenen, kinderen en baby’s met fair trade productie die onderwijs in Nepal ondersteunt. De kledinglijn zeefdruk ik zelf in mijn atelier in Antwerpen met eigen grafische en unieke ontwerpen. Alle ontwerpen, net zoals het logo, zijn gebaseerd op oceaan en bergen naar aanleiding van mijn passies voor klimmen en surfen. Bij iedere bestelling, gaat er rechtstreeks 10% naar de ondersteuning van onderwijs in Nepal. Vanaf één order geef je al twee dagen onderwijs aan één kind in Nepal.

Sinds de start van de zomer heb ik een bijkomend, nieuw project gelanceerd: Wavetops Upcycled. Met Wavetops Upcycled wil ik oude wetsuits een nieuw leven inblazen. Van deze oude wetsuits, die ik inzamel via verschillende manieren, maakt Wavetops een nieuw, gerecycleerd product zoals laptopsleeves, portefeuilles, tasjes en sleutelhangers.


BAAS_ Hoe is jouw onderneming ontstaan?

Wavetops is ontstaan uit een ontmoeting met het Nepalese Himalayagebergte. Al in 2016, na een eerste reis richting het Himalayagebergte, speelde ik met het idee om een permanente liefdadigheidsactie op te starten. Om een Nepalese dagopvang aan de voet van de Himalaya uit de nood te helpen, begon ik met een spontane koekjesverkoop. De verkoop liep zo sterk uit de hand dat een lokale bakkerij in het Antwerpse haar atelierruimte ter beschikking stelde om de grote hoeveelheid aan bestellingen te verwerken. Na een tweede bezoek aan Nepal en het grote succes van de koekjesactie groeide het idee om een permanent initiatief op te starten. Ik wilde hierin zowel mijn passie voor outdoor sporten, zoals surfen en bergen beklimmen, verwerken. Maar daarnaast bleef mijn grootste drijfveer om een bijdrage te kunnen leveren aan de Nepalese samenleving. Hieruit werd het concept ‘Wavetops’ geboren. De collectie duidt meteen waar ‘Wavetops’ als merk voor staat: ‘wave’ verwijst naar de oceaan met een grote liefde voor de surfcultuur, terwijl ‘tops’ zowel naar de bergtoppen verwijst als naar het kledingstuk. Met Wavetops kan ik mijn creativiteit de vrije loop laten.


BAAS_ Wat was in jouw ondernemerstraject tot nu toe de grootste uitdaging?

Zelf leren zeefdrukken! Oorspronkelijk was het niet mijn idee om alles zelf te zeefdrukken want ik had het nog nooit gedaan! Toen ik net mijn onderneming startte, had ik al heel wat ontwerpen en ideeën klaar, maar wilde ik samenwerken met een zeefdrukkerij. Ik was niet van plan om een lening aan te gaan om mijn onderneming te starten, maar merkte al gauw dat het financieel niet haalbaar was om samen te werken met een zeefdrukkerij. Ik had alles al volledig uitgewerkt dus er was geen weg terug. Toen heb ik op een hele korte tijdspanne het zelf geleerd, want ik wilde absoluut mijn eigen vooropgestelde startdatum halen om Wavetops te lanceren. Het zeefdrukken lukte verrassend goed en gelukkig had ik het snel onder de knie. De eerste weken waren er nog heel wat misdrukken en knoeide ik af en toe wel eens met de inkt, maar nu is dat niet meer het geval.


BAAS_ Wat zou je achteraf bekeken anders hebben aangepakt?

Niets, het is niet altijd even fijn om tegenslagen te verwerken en uiteraard zijn die er zeker en vast geweest en zullen die ongetwijfeld ook nog komen. Maar met vallen en opstaan leer je het meeste.


BAAS_ Vond je het moeilijk om de sprong te wagen?

Ik heb er best lang over gedaan om eindelijk een eigen onderneming op te richten. Sinds 2016 zat het idee in mijn hoofd, maar ik wou iets waar ik mijn eigen passies voor surfen en klimmen mee in kon verwerken. Die combinatie kwam er pas na lang nadenken, maar ook na heel lang twijfelen of het wel zou aanslaan en of ik hier wel tijd voor zou kunnen vrijmaken als bijkomend beroep. Uiteindelijk had ik in 2020 het hele idee uitgewerkt en ben ik pas in 2021 echt gestart. In totaal heb ik er dus 5 jaar over gedaan. Maar als ik terugkijk op de voorbije periode en ik ondertussen af en toe mensen voorbij zie wandelen die Wavetops dragen, dan ben ik tevreden en trots op wat ik al bereikt heb en durf ik nog steeds dromen over verdere stappen met Wavetops.


BAAS_ Welke studies heb je allemaal gevolgd?

Ik heb een Bachelor Communicatiemanagement gevolgd met afstudeerrichting Commerciële Communicatie. Nadien heb ik een Master Meertalige Professionele Communicatie behaald via de Universiteit Antwerpen.


BAAS_ Welke skills uit je studies neem jij mee?

Niet alleen mijn talen komen vaak van pas, maar zeker het hele communicatieve aspect in zijn totaliteit. Je moét als ondernemer heel communicatief, vlot en assertief zijn en die skills heb ik geleerd tijdens mijn studiejaren. Marketing inzichten en commerciële aspecten komen uiteraard ook heel goed van pas.


BAAS_ Wat vind je het leukste aan het ondernemen?

Ik heb ongelooflijk veel nieuwe, leuke, interessante mensen leren kennen. En ik vind het echt fantastisch om samen met andere ondernemers te brainstormen en hun passies te ontdekken. Het is fijn om zo’n uitgebreid netwerk te hebben en voortdurend te leren van anderen.


BAAS_ Wat vind je minder leuk?

Het social media kantje dat bij het ondernemen komt kijken. Je kan in deze tijden bijna geen onderneming meer oprichten zonder social media er mee in op te nemen, maar zelf sta ik écht niet graag in the spotlights... En ik merk toch dat dat moeilijk is als je een eigen zaak hebt uitgebouwd.


BAAS_ Welke apps op je smartphone zijn onmisbaar?

Magic Seaweed en Windy Maps. De eerste om de golven te lezen, de tweede om trekkingroutes uit te stippelen.


BAAS_ Welke boeken zijn je bijgebleven?

Hippie van Paulo Coelho. In dit boek reizen ze in de jaren 70 met de ‘Magic Bus’ naar Nepal.


BAAS_ Probeer je op een manier jezelf nog meer uit te dagen?

Wat ik nu doe en reeds heb opgestart, is nog steeds allemaal heel nieuw en uitdagend. Ik ben nog steeds aan het bijleren en hoop dat in de toekomst ook nog te doen.


BAAS_ Waar zie jij jezelf staan over 5 jaar?

Absoluut geen idee... hoog op een berg in de Himalaya? Ik bekijk liever alles dag per dag, of toch op een niet té lange tijdspanne. Zo kan ik sneller schakelen en blijf ik flexibel. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik niet durf dromen, maar dat doe ik niet altijd luidop.


BAAS_ Welke skills moet voor jou een ondernemer hebben?

Jezelf voortdurend uitdagen en durven nadenken over nieuwe, originele mogelijkheden. Maar ook de sprong nemen om die nieuwe ideeën effectief uit te werken.


BAAS_ Wat is het eerste dat je doet als je opstaat? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?

Koffie drinken! Dan overloop ik de dag met mijn ‘to do’-waslijst en iedere dag ziet er volledig anders uit. Doordat ik een hoofdberoep heb, probeer ik de avonden en tijdens de weekends volop tijd vrij te maken voor Wavetops. Ik krijg zeker niet iedere dag al mijn to do’s afgevinkt, maar probeer steeds flexibel te zijn met onverwachte of uitgestelde zaken. Naast alles wat ik doe op professioneel vlak, maak ik ook heel wat tijd vrij om te sporten en af te spreken met vrienden.


BAAS_ Kom je zelf uit een ondernemersfamilie?

Mijn partner heeft een eigen bedrijf opgericht ‘Jensen Dakwerken’, samen hebben we sowieso een sterke drive om te ondernemen en voortdurend bezig te zijn met veel nieuwe projecten. Vroeger hadden mijn ouders een korte periode een eigen bedrijf. Momenteel hebben ze ieder hun eigen hoofdberoep, maar heb ik wel mijn creativiteit aan hen te danken: mijn mama is al 30 jaar lang creatief met keramiek en kan zeer mooi boetseren en maakt ontzettend veel kunstwerken met de draaischijf. Dankzij mijn papa heb ik goed leren tekenen, een kleine basis om te schilderen met olieverf en heb ik een fantastische muzieksmaak meegekregen.


BAAS_ Heb je jezelf beter leren kennen door het ondernemen?

Zeker. Soms verbazen vrienden zich erover met welke projecten ik allemaal tegelijkertijd bezig ben. Vroeger wist ik af en toe niet goed wanneer ik het best wat rustiger aan deed, maar nu durf ik al eens gemakkelijker op de rem te gaan staan en neem ik sneller beslissingen.


BAAS_ Waar droom je van voor de toekomst?

Ik heb eindelijk weer een reis naar Nepal geboekt. Het is nu even geleden dat ik er geweest ben door de coronaperiode, dus ik kijk ernaar uit om het project daar nu ook écht te kunnen starten en op te volgen!


BAAS_ Heb jij een gouden tip voor mensen die van passie hun beroep willen maken?

Go for it! Als het jouw passie is en je ook de mogelijkheid hebt om er jouw beroep van te maken, dan zou ik niet langer twijfelen. En wie niet waagt, niet wint. Blijf kritisch voor jezelf en denk goed na over de lancering van jouw onderneming. Wees er zeker van dat je er zelf ook voor de volle 100% achterstaat, want daar zal je jouw energie ook uithalen.


BAAS_ Heb jij een quote of motto waarmee je jezelf identificeert?

Eigenlijk ben ik absoluut geen ‘quote’ persoon, maar deze van Reinhold Messner vind ik wel leuk: “A tourist follows a trail, a mountaineer finds one.”. Ik vind het fijn om mijn eigen weg te vinden in alles wat ik doe, zowel op professioneel als persoonlijk vlak en ik merk dat ik het vaak nog fijner vind om af en toe eens tegen de stroom in te gaan. En om de quote écht letterlijk te nemen: in de bergen heb ik al vaak eigen wegen uitgestippeld, die niet altijd even veilig waren, maar me wel heel wat verhalen en ervaringen hebben opgeleverd die ik levenslang meeneem.


INSTAGRAM_ Wavetops

WEBSITE_ Wavetops


 

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


0 opmerkingen

Comments


bottom of page