top of page

ENTREPRENEURIAL ESSENTIAL_ PARTNERSHIPS



In dé bibliotheek van Antwerpen, de Permeke bibliotheek, kwamen begin september enkele knappe koppen samen om het te hebben over ondernemen. Hun gesprek ging over partnerships aangaan en funding organiseren, twee drempels die niet altijd zo gemakkelijk te nemen zijn als ondernemer. Gelukkig voor ons werd het gesprek opgenomen: een verslag van een interessante en warme namiddag, geleid door moderator Mathias Mallentjer.


Mohamed Ell Majjoudi van SAAMO Antwerpen, legt uit wat zijn organisatie doet: “SAAMO is een vzw die aan opbouwwerk doet. We proberen mensen die er niet vanzelfsprekend bij horen, via allerlei activiteiten laten voelen dat ze wél deel uitmaken van onze maatschappij. Zo voelen ze zich gesteund en creëeren ze mee de toekomst.” Rayan Awad, zijn collega die het project JOO mee opstartte bij de vzw, kwam in april nog aan het woord bij de Entrepreneurial Roundup. “Wij wilden weten hoe we project JOO konden verduurzamen”, verduidelijkt ze. Project JOO ondersteunt Antwerpse jongeren die graag een eigen zaak willen opstarten en daarbij hulp nodig hebben.


Schepen Erica Caluwaerts zit ook mee aan tafel. “Om het opzet van SAAMO te doen slagen, zijn uiteraard partners nodig. Jongeren activeren en hen out of the box laten denken via het ondernemerschap, hebben wij als stad ook nodig. Jongeren met hindernissen laten deelnemen aan de arbeidsmarkt – dat was echt iets voor SAAMO. Na een strenge jurering hebben we elkaar daarin gevonden. Sindsdien krijgen ze financiële steun van de stad. Maar elk jaar komt er wel een rapport om die samenwerking te evalueren.”



Erica: “Het is dus een goed rapport dit jaar. Maar wat we verwachten van de jongeren die ondersteund worden, namelijk dat ze succesvol een eigen business onderhouden, mogen we eigenlijk ook van organisaties zoals SAAMO verwachten. Je kan in het businessmodel nog extra plaats maken voor de succesverhalen van de organisatie, door bijvoorbeeld een lidmaatschap te creëren of hen een mentorrol te laten opnemen. Als je hen om een kleine financiële bijdrage vraagt, kan SAAMO verder groeien en ben je minder afhankelijk van overheidssteun.”


Mohamed: “Wij zijn heel dankbaar voor de steun die we tot nu toe krijgen. Daardoor hebben we veel dromen van Antwerpse jongeren te kunnen waarmaken. Het is ook de bedoeling om een stevige community te maken zodat de verhalen van de jongeren anderen kunnen inspireren. Ook jongeren die in het traject beseffen dat het ondernemerschap niets voor hen is, laten we niet vallen. We brengen hen in contact met instanties die hen kunnen helpen. Ook zij blijven deel van de community.”


“Je kan maar een smart city zijn als iedereen smart is.”

- Mathias Mallentjer


Mathias: “Met TAKEOFFANTWERP zijn we eigenlijk al heel geprivilegieerd, want wij verenigen studerende jongeren in Antwerpen. Maar via project JOO kunnen jongeren die die privileges niet hebben, ook ingeplugd worden in die groep van studenten. Zo kan er misschien via dat ondernemerschap overgegaan worden tot het volgen van een graduaatsopleiding, een bachelor of een master. Zo volgt er dan een hele mooie wisselwerking.”


Aan tafel zit ook Youri Vanlommel van We fynd, vroeger student-ondernemer en nu geen student meer, maar ondernemen doet hij nog steeds. Via een online applicatie matcht hij jongeren met hun droomjob op basis van hun interesses en vaardigheden. Het doel? Een job die ze op lange termijn kunnen blijven doen.


Joeri: “Er zitten heel veel partners achter de applicatie. We zijn met zes dit avontuur gestart om meteen het netwerk groot genoeg te maken. De juiste keuzes hierin maken is zeer belangrijk.”


Erica: “De partners in je netwerk moeten partners zijn die jou versterken. Je moet synergiën creëren die je uiteindelijk ook kan loslaten, zodat ze zelfstandig verder kunnen. Beleidsmatig denk ik dat je partnerships moet stimuleren, dat je ze duurzaam en sociaal inclusief moet laten functioneren. Denk ook out of the box: wat vraag je in een vacature en zijn al die zaken écht nodig? Zijn skills niet belangrijker dan bijvoorbeeld een rijbewijs dat je voor die specifieke job niet nodig hebt?”



Joeri: “Wij zijn vanuit een netwerk gaan vragen om feedback. Zo kwamen we dan terecht bij VOKA – Kamer van Koophandel of bij ons juridisch kantoor, die ons nu nog steeds ondersteunen. Een netwerk mag je dus echt niet onderschatten. Je moet goed kunnen samenvatten in een paar minuten wat je doet. Dat pitchen is heel moeilijk als je net start en vanuit je passie praat. Vooral de aandacht trekken is dan heel belangrijk.”



Joeri: “Veel bedrijven draaien rond imago. Ik denk dat vandaag de dag veel bedrijven wel zullen vallen voor het sociale belang van SAAMO. In het begin zal het misschien niet draaien over financiële steun, maar over een ander soort steun dat eerder langetermijngericht is.”


Erica: “Succesvolle ondernemers blijven ook openstaan voor frisse ideeën. Je mag er dus zeker vanuit gaan dat ook grote bedrijven interesse hebben voor de specifieke SAAMO-expertise.”



Mohamed: “Partnerships aangaan en onderhouden kost ook veel tijd. Hoe krijg je dit als organisatie dan geregeld?”


Joeri: “Gebruik je community om die partnerships aan te gaan. Je community kent jullie projecten zeer goed, beter dan bijvoorbeeld een externe organisatie zou doen. En ondernemers steunen elkaar ook altijd, dus van die steun mag je ook zeker zijn.”


Mathias: “Als er nu ook nog ijsjes zouden zijn, dan zou dit gesprek absoluut perfect zijn.”



“Vergeet geen feedback te vragen en daar iets mee te doen. Wie dan overtuigd is, wordt vanzelf klant.”

- Tip van Youri Vanlommel



______________________

TAKEOFFANTWERP_ is een initiatief van de Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, in samenwerking met stad Antwerpen, UAntwerpen, KdG Hogeschool, AP Hogeschool, Antwerp Maritime Academy (HZS), Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland en SINC. VLAIO ondersteunt dit ecosysteem. #jongondernemen


Logo's VLAIO en TAKEOFFANTWERP

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page