In dit webinar presenteerde professor in innovatie en ondernemerschap aan Antwerp Management School Robin de Cock een nieuw type business model canvas dat beter past bij de gemiddelde starter dan het klassiek gebruikte model.
Welke stappen moet je als ondernemer zetten wanneer je een goed idee hebt? Volgens professor de Cock kan je ze indelen in drie stappen: fit it, model it en storify it.
‘Fit it’ gaat over je idee. Welk probleem wil je oplossen? Is het probleem groot en interessant genoeg? Past het eigenlijk wel bij het probleem? ‘Storify it’ is het verkopen van je idee. En ‘model it’ is het creëren van een businessmodel rond het idee. Hierop legde professor de Cock het meeste nadruk tijdens zijn webinar.
Een businessmodel is een simpele versie van hoe je bedrijf zal werken. Het meest gebruikte model is het business model canvas van Osterwalder. Dat businessmodel is iets dat in evolutie is; het is een werkdocument dat constant wordt aangepast. De verschillende onderdelen ervan zijn met elkaar in contact. Maar het grootste nadeel van Osterwalder’s business model is dat het niet meer overzichtelijk is wanneer je alle onderdelen ingevuld hebt. Het ‘model it’-onderdeel is een pak simplistischer en dus meer overzichtelijk. Het bevat de volgende onderdelen:
Wie is je klant? Je moet marktonderzoek doen en beslissen welke markt je gaat betreden.
Welke waarde creëer je voor je klant? Hiervoor kan je een value proposition canvas gebruiken, waarbij je jouw oplossing koppelt aan een probleem. Dit lijkt simpel, maar denk maar eens aan Google Glass, dat totaal faalde omdat de verkeerde doelgroep gelinkt werd aan de oplossing die Google bood.
Hoe ga je deze problem-solution fit uitvoeren? Zoek uit of je alles zelf kan doen of je beroep moet doen op anderen. Je kan een agressieve groeistrategie gebruiken zoals Uber bijvoorbeeld doet, maar je kan ook kiezen voor samenwerking.
Hoe ga je geld genereren? Er moet natuurlijk brood op de plank komen. Hierbij is het belangrijk om het verschil te zien tussen value creation en value capturing. Professor de Cock geeft een voorbeeld uit zijn groentetuin: als hij groenten kweekt, heeft hij iets van waarde. Maar hij capteert die waarde pas als hij zijn groenten voor een bepaalde prijs verkoopt. Om deze groenten te verkopen, kan hij gebruik maken van verschillende value capturing modellen: ad-based (via reclame, zoals bijvoorbeeld Twitter), pay-per-use (betalend per gebruik, zoals bijvoorbeeld Poppy), subscription-based (betalend via abonnement, zoals bijvoorbeeld Netflix), freemium-based (gratis met een premium betalende versie, zoals Tinder) enzovoort.
In de Master Innovation & Entrepreneurship aan Antwerp Management School leer je om je ideeën om te zetten in sterke business cases. De opleiding focust zich op jonge mensen met een passie voor ondernemerschap die graag (deeltjes van) grote problemen in de maatschappij oplossen door innovatie en technologie. Professor de Cock was tijdens zijn webinar een enthousiaste ambassadeur van deze masteropleiding die ondernemerschap aanscherpt. Wil jij graag een positieve impact hebben op de samenleving en een onderneming? Heb je zin om innovatie binnen te brengen in een bestaand bedrijf of wil je deel uitmaken van een groot innovatief bedrijf? Dan is deze masteropleiding aan Antwerp Management School wellicht iets voor jou!
Comentarios