

BEST PRACTICES
Instelling
Soort project
StartUp@Campus
Karel de Grote Hogeschool
Hogeschoolbreed project voor student-ondernemers
Opleiding
Met StartUp@Campus wil KdG Hogeschool – ook extra-curriculair – alle studenten ondersteunen om nog tijdens hun bacheloropleiding een eigen zaak op te richten. Studenten die een idee met potentieel indienen, krijgen een coachingtraject op maat in samenwerking met VOKA Antwerpen-Waasland.
Business Modeling
Karel de Grote Hogeschool
International Business Studies
Opleidingsonderdeel
Het vak Business Modeling wordt door de KdG Hogeschool in een internationale samenwerking met de Fachhochschule Vorarlberg (Oostenrijk) aangeboden. In een internationale setting ervaren studenten via zelfgestuurd en samenwerkend leren de uitdagingen en eisen van een start-up.
Dive into business
Universiteit Antwerpen
Dienst Valorisatie
Opleiding
Het Dive into Business programma werd op maat gemaakt van de valorisatienoden van onderzoekers. Het ondersteunt onderzoekers in hun vertaalslag van onderzoek naar de samenleving. Het Deep Dive into Business programma is gericht op die onderzoekers die een spin-off willen oprichten.
Masterproef Bringing the future into the classroom
Universiteit Antwerpen
Master Opleidings- en Onderwijswetenschappen
Masterproef
Kristien Verbist onderzocht hoe de leerapproach van leerlingen verandert door hen actief bij het vormgeven van hun lessen te betrekken. Ook de manier waarop de leraar voor de klas staat, wijzigt daardoor. Beide zijn nodig om ons onderwijs af te stemmen op de noden van een snel evoluerende wereld.
Masterproef Critical success factors of corporate social responsibility
Universiteit Antwerpen
Meertalige Professionele Communicatie
Masterproef
Duurzaamheid, of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), lijkt op het eerste gezicht misschien tegenstrijdig met de doelstellingen van een bedrijf. Uit dit onderzoek dat zich richt op het bedrijfsleven blijkt dat MVO waarde creëert.
Masterproef Crowdfunding: een internationale vergelijking
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur
Masterproef
Crowdfunding is een opkomend fenomeen in de wereld van alternatieve financiering. Ondernemingen maken er steeds vaker gebruik van om het gewenste kapitaal bij elkaar te krijgen. Er zijn verschillende vormen van crowdfunding, die zowel financieel als niet-financieel kunnen zijn.
Masterproef Financieringsstructuur bij starters: een vergelijking tussen België, Frankrijk en Duitsland
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Het doel van deze paper is ten eerste het vergelijken van de financieringsstructuur van Belgische starters met deze van Franse en Duitse starters. Aan de hand van Orbis werden datasets samengesteld bestaande uit bedrijven opgericht tussen 2014 en 2017.
Innovation Lab
Andere
Technische Universiteit Eindhoven
Netwerk
Innovation Lab aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is een business-expertisecentrum dat erop gericht is wetenschappelijke en technologie kennis en innovatie te vertalen in business. Dit doet de TU/e door het bedrijfsleven en de universiteit intenser te laten samenwerken aan projecten.
Serious game - Navigating Entrepreneurial Uncertainty
Andere
Aarhus University Denmark
Educatief spel
ESHIP, the board role-playing game, was created to aid an entrepreneurial learning process where students could imbibe principles of navigating uncertainty in an implicit and thus an intuitive manner.
Masterproef Een exploratief onderzoek naar het belang van duurzaamheid bij snelgroeiende bedrijven
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen
Masterproef
Deze masterthesis onderzoekt of snelgroeiende ondernemingen aandacht besteden aan duurzaamheid in hun beleidsvoering. De link tussen duurzaamheid en snelle groei is nog niet uitgebreid behandeld en dat maakt dit onderzoek uniek. Dillen’s werk (2014) vormt de basis van deze masterproef.
Masterproef De fiscale functie doorheen de ontwikkeling van een onderneming
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Deze masterproef doet onderzoek naar de fiscale functie doorheen de ontwikkeling van een onderneming. Meer bepaald wordt onderzocht wat de bepalende factoren kunnen zijn voor het al dan niet internaliseren van de fiscale functie.
TU/e innovation Space
Andere
Eindhoven University of Technology
Netwerk
Voortbouwend op een sterke wetenschappelijke samenwerking die de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft met de industrie, helpt TU/e innovation Space bij het ontwikkelen van een educatief ecosysteem om “Engineers for the Future” te leveren die 21st century skills hebben ontwikkeld.
Sociaal ondernemerschap in Vlaanderen: een schets van de belangrijkste uitdagingen en mogelijke oplossingen
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen
Masterproef
Deze masterproef beoogt de belangrijkste uitdagingen en mogelijke oplossingen voor sociale economie bedrijven in Vlaanderen a.d.h.v. twee cases in kaart te brengen. Verder verdiept de auteur een belangrijke uitdaging van sociale economie bedrijven: de professionalisering van de bedrijfsvoering.
Innovatiemanagement en cultureel ondernemerschap
Universiteit Antwerpen
Cultuurmanagement
Opleidingsonderdeel
In het opleidingsonderdeel ‘Innovatiemanagement en cultureel ondernemerschap’ werken de masterstudenten Cultuurmanagement een innovatieve business case uit voor organisaties uit het culturele werkveld die zich komen voorstellen in het opleidingsonderdeel ‘Forum Cultuurmanagement’.
Ondernemende stage
Universiteit Antwerpen
Sociaal-economische wetenschappen
Stage
Studenten uit de masteropleiding sociaal-economische wetenschappen kunnen een ondernemende stage lopen. Zo bijvoorbeeld bij de vzw microStart die ondersteuning biedt aan starters en ondernemers die wensen te groeien.
Entrepreneurship and Business Modeling
Andere
Fashion Management
Opleidingsonderdeel
De focus ligt op hoe ondernemerschap en een innovatief businessmodel duurzaamheid van een modebedrijf kan versterken. Het uitdenken van een business model gebeurt in dialoog met het modebedrijf waarmee de studenten worden gematcht.
Invloeden op ondernemerschap in België
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Deze thesis onderzoekt de korte en lange termijn relaties tussen economische ontwikkeling, financiële ontwikkeling en ondernemerschap voor België van 1875 tot 1975.
Likelihood of survival of new firms
Universiteit Antwerpen
Handelsingenieur
Masterproef
Literatuuronderzoek naar de belangrijkste, verklarende variabelen die aanleiding geven tot overleving of faling van Belgische start-ups. Er wordt een vergelijkende studie gemaakt tussen logistische regressie en decision tree als falingspredictiemodellen voor Belgische start-ups.
De muzikale entrepreneur: een onderzoek naar de drijfveren en denkprocessen bij DIY-muziekproductie
Universiteit Antwerpen
Cultuurmanagement
Masterproef
Deze masterproef doet onderzoek naar wat muziekkanten ertoe drijft om hun muziek onafhankelijk van een platenlabel op de markt te brengen en hoe ze hun muziek bij het publiek brengen?
De impact van flexibel vastgoed op startend ondernemerschap
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
Het primaire doel van deze thesis is bepalen of de opkomst van flexibel vastgoed, en specifiek de coworking space, een invloed heeft op startend ondernemerschap. Dit is verwezenlijkt aan de hand van een uitgebreid literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek.
Het effect van een vrije ondernemingsvorm op ambidexteriteit
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Bedrijfskunde
Masterproef
In deze masterthesis werd het effect van een vrije ondernemingsvorm op ambidexteriteit onderzocht. Als onderzoeksdesign werd voor een exploratief kwalitatief onderzoek gekozen in de vorm van een case study. Decathlon België werd als onderwerp van de case study gekozen.
Enterprise risk management bij snelgroeiende ondernemingen: een casestudie
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur
Masterproef
In deze masterproef wordt geanalyseerd in welke mate het risicobeleid van een welbepaalde Belgische snelgroeiende onderneming ontwikkeld is.
The Company
Universiteit Antwerpen
Industriële wetenschappen
Leerlijn
Keuzetraject dat over de bachelor en het masterjaar loopt om ingenieursstudenten ondernemingszin en ondernemerschap te laten ervaren. Aan de hand van een small business project werken de studenten zelf een product of dienst uit.
Maatschappelijk Verantwoord en betrokken Ondernemen
Universiteit Antwerpen
Toegepaste Economische Wetenschappen
Opleidingsonderdeel
Studenten ontwikkelen een visie op duurzaam ondernemen. Er wordt vertrokken vanuit gevalstudies die de interactie tussen de stakeholders illustreren en bij de studenten aanleiding geeft tot reflectie over de rol van het bedrijf in de samenleving.
Afstudeerproject iON!
AP Hogeschool
Internationaal Ondernemen
Opleidingsonderdeel
Internationaal Ondernemen (ION) is een instellingsoverschrijdende co-creatie tussen de KDG en AP Hogeschool. Tijdens het ‘Afstudeerproject’ moet de student handelen als een (assistent-)ondernemer.
Project XL - Creative Technologies & Entrepreneurship
Karel de Grote Hogeschool
Marketing, Multimedia en Fotografie
Opleidingsonderdeel
Project XL is gericht op het vormen van jonge ondernemers en wordt interdisciplinair geïntegreerd in een semesterprogramma.
Masterproef
Universiteit Antwerpen
Productontwikkeling
Masterproef
In de masterproef dient de student van de opleiding Productontwikkeling zelfstandig een brug te kunnen slaan tussen volgende drie vakgebieden: menswetenschappen, economische wetenschappen en technologie.
Internationale stage
AP Hogeschool
Management Assistant International Business
Stage
Alle studenten van de opleiding “Management Assistant International Business”(MAIB) lopen in hun afstudeerjaar 16 weken stage in het buitenland.
Postgraduaat innoverend ondernemen
Andere
Ingenieurswetenschappen
Opleiding
Interuniversitair postgraduaat met als doelgroep ingenieurs en handelsingenieurs. Een persoonlijk opleidingsprogramma met verbredende vakken wordt gekoppeld aan een innovatieproject (stage).
European Project Semester (AP)
AP Hogeschool
Centrale diensten
Opleidingsonderdeel
Het European Project Semester (EPS) is een internationaal en interdisciplinair semester dat elk tweede semester van het academiejaar wordt ingericht.
Business Projects
Karel de Grote Hogeschool
KMO Management
Opleidingsonderdeel
‘Business Projects’ is geïntegreerd in de opleiding KMO Management. In opdracht van en in samenwerking met een KMO-peterbedrijf werken studenten in groep aan de uitwerking van een ondernemingsplan.
Management en Entrepreneurship
Universiteit Antwerpen
(Biomedische) Wetenschappen
Minor
Management en Entrepreneurship I en II is een minor die als afzonderlijk keuzetraject wordt aangeboden in de opleiding Biomedische Wetenschappen en in de opleidingen van de faculteit Wetenschappen.
Innovatieweek
Universiteit Antwerpen
Productontwikkeling
Themaweek
Tijdens de Innovatieweek begeleiden de studenten Productontwikkeling ondernemingen in de product-ideation fase. De nadruk ligt op het genereren van innovatieve ideeën via challenges.
Stage 4: Pop-up project
AP Hogeschool
Grafische en digitale media
Stage
In het pop-up project kunnen de studenten kiezen tussen een klassieke stage bij een bedrijf en een ondernemerschapstraject waarbij studenten hun eigen grafisch bureau oprichten en runnen.
Summerschool Experience Entrepreneurship
Universiteit Antwerpen
Zomerschool
Opleiding
De zomerschool ‘Experience Entrepreneurship’ heeft een interdisciplinair en internationaal karakter en wordt georganiseerd voor kandidaten die geïnteresseerd zijn om het thema ‘ondernemerschap’ te ontdekken.
Ondernemerschap
AP Hogeschool
Muziek
Opleidingsonderdeel
De studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen werken aan verschillende ondernemerscompetenties, afhankelijk van de fase van ondernemerschap waarin de student zich bevindt.